Lekcja w-f Tańczymy poloneza Małe chearleaders Szkolne jasełka Dzień Mamy
 Szkoła Podstawowa nr 9 w Rzeszowie      
Strona główna
Nasza dzielnica
Historia szkoły
Nauczyciele
Uczniowie
Aktualności
Kronika szkoły
Absolwenci
Przydatne adresy

         

 Ziemię mamy tylko jedną.

     Dzień Ziemi obchodzony jest na świecie od 1970 roku, kiedy to Zgromadzenie Generalne ONZ ogłosiło 22 kwietnia Światowym Dniem Ziemi. W Polsce w bieżącym roku świętowaliśmy go po raz piętnasty. Tegoroczne hasło Dnia Ziemi : ,,Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju '' zostało ogłoszone przez ONZ. Według definicji  - zrównoważony rozwój - to rozwój człowieka w harmonii z przyrodą, nie naruszający w sposób istotny i nieodwracalny zasobów środowiska. Opiera się on przede wszystkim na jednoczesnym respektowaniu  praw przyrody, praw ekonomii i praw rozwoju społecznego. 
     Jesteśmy częścią przyrody - musimy żyć w przekonaniu, że przyroda prosi nas o pomoc w przetrwaniu. Stan naszej planety ciągle nie jest zadawalający. Naruszona równowaga przyrody spowodowana jest niewystarczającą wiedzą człowieka, lekceważeniem praw natury, nadmierną integracją w środowisko i jego dewastacją. Człowiek bezmyślnie eksploatuje bogactwa przyrody, co pociąga za sobą katastrofalne skutki. Wymieranie gatunków roślin i zwierząt , erozja gleb, pustoszenie krajobrazów, masowe pojawianie się szkodników, efekt cieplarniany, smog, nie mogą pozostać niezauważone. Ekolodzy biją  na alarm - czy wiesz, że....
· przedmioty wykonane z plastiku rozkładają się po 500 latach
· każdy Polak produkuje rocznie 300 kg śmieci
· do spalenia 4 plastikowych torebek zużywa się tyle tlenu, ile potrzebuje do oddychania 1 człowiek w ciągu doby
· 17 drzew - to 1 tona papieru
· 1 sosna produkuje 1800 kg tlenu w ciągu doby
Nie powinniśmy być obojętni wobec coraz częstszego zjawiska wypalania traw i zarośli, to jeden z brutalnych sposobów niszczenia zieleni, gleby i zatruwania i tak już nadmiernie zanieczyszczonej atmosfery. Wielką szansę dla ludzkości stwarza ekorozwój.  Konieczne jest kształtowanie właściwego  stosunku  człowieka do środowiska, jego przekonań, postaw, systemu wartości, celu życia. Każdy z nas musi mieć poczucie wpływu na kształtowanie środowiska dla poprawy życia. Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych u dzieci jest sprawą bardzo ważną. Edukacja ekologiczna powinna być procesem długofalowym, rozpoczynającym się już od początku kształcenia dziecka. Dzieci często dostrzegają to - czego nie dostrzegają dorośli, są przy tym dobrymi obserwatorami. Z determinacją wytrawnego badacza penetrują otaczającą je rzeczywistość i poszukują odpowiedzi na wiele pytań,  które nie mogą pozostać bez odpowiedzi. Wykształcenie u uczniów umiejętności obserwacji faktów i zjawisk w środowisku, formułowanie trafnych wniosków, podejmowanie celowej działalności praktycznej na miarę ich  możliwości,  rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko, wykształcenie nawyków zachowań proekologicznych i prozdrowotnych to główne cele edukacji ekologicznej.
     Program edukacji ekologicznej w naszej szkole ma charakter otwarty, stale jest wzbogacany i rozszerzany. Od kilku już lat systematycznie współpracujemy ze Związkiem Komunalnym Wisłok - uczestniczymy w akcjach zbiórki zyżytych baterii, konkursach wiecznie zielone drzewo, konkursach plastycznych. Aktualnie uczniowie klas IV- VI realizują zadania ekologiczne Podkarpackiego Systemu Zbiorki Olejów Przepracowanych, zwracające uwagę na problem szkodliwego oddziaływania olejów przepracowanych na środowisko naturalne oraz życie i zdrowie człowieka. Rokrocznie jesteśmy uczestnikami jarmarku ekologicznego, akcji sprzątania świata. Wyjeżdżamy na wyprawy w poszukiwaniu Ekolandii. W szkole odbywają się tygodnie  ekologiczne, tygodnie promocji zdrowia, uczniowie przygotowują inscenizacje o tematyce ekologicznej, które chętnie oglądają rodzice. Młodzież rozumie potrzebę recyklingu, chętnie podejmuje akcje zbiórki surowców wtórnych. W szkole działa koło LOP.
 A oto apel uczniów - młodych ekologów - z naszej szkoły !

,, Nie pozwólmy przyjaciele, aby błękit w dymach padł,
by marniała polska zieleń, żeby marniał miejski park,
chrońmy każdy promień słońca, on nam sprawia życia ład,
a ten liść -  to nasz obrońca - dzięki niemu żyje świat "   

                                                                                                                 
Opracowała: Elżbieta Stanio
nauczyciel przyrody - SP Biała

Bibliografia:
1.Przyroda Polska - biuletyn EKO - edukacyjny; luty 2002
2.Przyroda Polska - biuletyn EKO nr- edukacyjny; luty 2003
3.Ekoświat - nr 4/2005
4.Ekoświat - nr 2/2005