Dzień Ziemi
obchodzony jest na świecie od 1970 roku, kiedy to Zgromadzenie
Generalne ONZ ogłosiło 22 kwietnia Światowym Dniem Ziemi. W Polsce w
bieżącym roku świętowaliśmy go po raz piętnasty. Tegoroczne hasło Dnia
Ziemi : ,,Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju ''
zostało ogłoszone przez ONZ. Według definicji -
zrównoważony rozwój - to rozwój
człowieka w
harmonii z przyrodą, nie naruszający w sposób istotny i
nieodwracalny zasobów środowiska. Opiera się on przede
wszystkim
na jednoczesnym respektowaniu praw przyrody, praw ekonomii i
praw
rozwoju społecznego.
Jesteśmy częścią przyrody -
musimy żyć w
przekonaniu, że przyroda prosi nas o pomoc w przetrwaniu. Stan naszej
planety ciągle nie jest zadawalający. Naruszona równowaga
przyrody spowodowana jest niewystarczającą wiedzą człowieka,
lekceważeniem praw natury, nadmierną integracją w środowisko i jego
dewastacją. Człowiek bezmyślnie eksploatuje bogactwa przyrody, co
pociąga za sobą katastrofalne skutki. Wymieranie gatunków
roślin
i zwierząt , erozja gleb, pustoszenie krajobrazów, masowe
pojawianie się szkodników, efekt cieplarniany, smog, nie
mogą
pozostać niezauważone. Ekolodzy biją na alarm - czy wiesz,
że....
· przedmioty
wykonane z plastiku rozkładają się po 500 latach
· każdy Polak produkuje rocznie 300 kg śmieci
· do spalenia 4 plastikowych torebek zużywa się tyle tlenu,
ile
potrzebuje do oddychania 1 człowiek w ciągu doby
· 17 drzew - to 1 tona papieru
· 1 sosna produkuje 1800 kg tlenu w ciągu doby
Nie powinniśmy być obojętni wobec coraz częstszego zjawiska wypalania
traw i zarośli, to jeden z brutalnych sposobów niszczenia
zieleni, gleby i zatruwania i tak już nadmiernie zanieczyszczonej
atmosfery. Wielką szansę dla ludzkości stwarza
ekorozwój.
Konieczne jest kształtowanie właściwego stosunku
człowieka
do środowiska, jego przekonań, postaw, systemu wartości, celu życia.
Każdy z nas musi mieć poczucie wpływu na kształtowanie środowiska dla
poprawy życia. Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych u
dzieci jest sprawą bardzo ważną. Edukacja ekologiczna powinna być
procesem długofalowym, rozpoczynającym się już od początku kształcenia
dziecka. Dzieci często dostrzegają to - czego nie dostrzegają dorośli,
są przy tym dobrymi obserwatorami. Z determinacją wytrawnego badacza
penetrują otaczającą je rzeczywistość i poszukują odpowiedzi na wiele
pytań, które nie mogą pozostać bez odpowiedzi.
Wykształcenie u uczniów umiejętności obserwacji
faktów i
zjawisk w środowisku, formułowanie trafnych wniosków,
podejmowanie celowej działalności praktycznej na miarę ich
możliwości, rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za
otaczające
środowisko, wykształcenie nawyków zachowań proekologicznych
i
prozdrowotnych to główne cele edukacji ekologicznej.
Program edukacji ekologicznej
w naszej szkole
ma charakter otwarty, stale jest wzbogacany i rozszerzany. Od kilku już
lat systematycznie współpracujemy ze Związkiem Komunalnym
Wisłok
- uczestniczymy w akcjach zbiórki zyżytych baterii,
konkursach
wiecznie zielone drzewo, konkursach plastycznych. Aktualnie uczniowie
klas IV- VI realizują zadania ekologiczne Podkarpackiego Systemu
Zbiorki Olejów Przepracowanych, zwracające uwagę na problem
szkodliwego oddziaływania olejów przepracowanych na
środowisko
naturalne oraz życie i zdrowie człowieka. Rokrocznie jesteśmy
uczestnikami jarmarku ekologicznego, akcji sprzątania świata.
Wyjeżdżamy na wyprawy w poszukiwaniu Ekolandii. W szkole odbywają się
tygodnie ekologiczne, tygodnie promocji zdrowia, uczniowie
przygotowują inscenizacje o tematyce ekologicznej, które
chętnie
oglądają rodzice. Młodzież rozumie potrzebę recyklingu, chętnie
podejmuje akcje zbiórki surowców
wtórnych. W
szkole działa koło LOP.
A oto apel uczniów - młodych ekologów -
z naszej
szkoły !
,,
Nie pozwólmy
przyjaciele, aby błękit w dymach padł,
by marniała polska zieleń, żeby marniał miejski park,
chrońmy każdy promień słońca, on nam sprawia życia ład,
a ten liść - to nasz obrońca - dzięki niemu żyje świat
"
Opracowała: Elżbieta
Stanio
nauczyciel przyrody - SP Biała
Bibliografia:
1.Przyroda Polska -
biuletyn EKO - edukacyjny; luty 2002
2.Przyroda Polska -
biuletyn EKO nr- edukacyjny; luty 2003
3.Ekoświat - nr
4/2005
4.Ekoświat - nr
2/2005