Scena I
P: Znam magiczne takie miejsce,
gdzie zobaczyć można wszystko - życie mrówki, żaby,
czapli, kwiaty, trawy, zioła, krzaki, góry, szum strumyka
– to jest właśnie moja Ziemia – ja tej Ziemi rękę podam.
Jak to zrobić, jak jej pomóc?
Wchodzą uczniowie z
ekozespołu – „Przyjaciele Ziemi”
I : Ekozespół
bardzo chętnie poda naszej Ziemi rękę.
Kiedy tylko będzie trzeba – dniem i nocą
Zawsze służy jej pomocą.
II :
Ekozespół jest nam bliski, pracujemy w nim wszyscy.
Powietrze, woda, energia, odpady – na wszystko chcemy znaleźć
dobre rady.
III: Aby
zawsze było zdrowo, ślicznie, czysto, kolorowo
Musimy żyć ekologicznie.
Wiele akcji urządzamy i do pracy zachęcamy. Razem chłopcy i dziewczęta
niech nas Ziemia zapamięta.
Bycie EKO to podstawa, więc popatrzmy, posłuchajmy!
Scena II
I lada
– chipsy, coca- cola, cukierek – dzieci z plastikowymi
reklamówkami
II lada
– sok, jabłko, marchewka – dzieci z płóciennymi
torbami
A: Muszę
kupić chipsy do jedzenia, nie zjadłem w domu śniadania.
B: Chipsy,
ależ one są niezdrowe!
A: Nie
szkodzi, ja lubię – poproszę chipsy
B: Ja
poproszę jabłko na drugie śniadanie.
C: Co
dźwigasz w tej płóciennej torbie?
D: Przyniosłem
szklane butelki do oddania.
C: Ty
kupujesz napoje w butelkach szklanych?
D: Oczywiście
są ekologiczne.
C: Ja kupuję
płyny w opakowaniach jednorazowych.
D: I masz
problem. Co później z nimi robisz?
C: Po prostu
je wyrzucam i kupuję nowe.
( wyrzuca
na scenę butelki, kartoniki)
D: Przemyśl,
czy twoje zachowanie jest w pełni świadome?
C: Hm. A
cóż w tym złego mój drogi kolego?
D:
Zastanów się nad swoimi czynami, zaśmiecasz dom i Ziemię
nieekologicznymi zakupami.
Podchodzi uczeń:
U: Słucham
was od kilku minut i nic z tego nie rozumiem.
Czy robiąc zakupy coś złego czynię?
D:
Oczywiście, że nie – ale kupując nieświadomie, musisz wiedzieć,
że nie każde opakowanie to śmieć.
U: Chwileczkę, rozumiem już
zakupów istotę – muszę zwracać uwagę na opakowania,
zachowując zasadę ekologicznego kupowania. Na czym właściwie polegają
takie zakupy? Czy wy towary stojące za sklepową ladą wspomożecie nas,
mądrą cenną radą?
Scena III
Wchodzi chips,
butelka, cukierek
R: My piękne
towary, które kupować lubicie
Damy wam cenną radę, którą wykorzystać musicie.
Jesteśmy smaczne, choć nie zawsze zdrowe, ale w wasze ręce oddać się
gotowe.
Bywa, że wystrojone jesteśmy w śliczne, kolorowe ubrania.
Jednak zwróćcie uwagę na składniki z których nas wykonano.
Kupujcie tylko ekologiczną żywność.
Dbałość o zdrowie to wasza powinność.
Kupujcie nas w zwrotnych opakowaniach, pakujcie w torby materiałowe lub
papierowe – ale nigdy w plastikowe.
Butelka:
Rzućcie reklamówki plastikowe
(rzucają
reklamówki i kartoniki po napojach)
Cukierek: Czy
są one dla środowiska zdrowe?
Chipsy: Sami
wyciągnijcie odpowiednie wnioski.
Znajdźcie sposób na okazanie Matce Ziemi troski.
Razem: Naszą
troską środowisko - ekologia ponad wszystko!
Piosenka
„SOS dla Ziemi”
Scena IV
P: Co
powstało z naszych zakupów dzieci?
Urosła góra plastikowo – kartonowych śmieci!
To jest ten potwór ekologiczny, problem ludzkości bardzo
dramatyczny – cena rozwoju, na imię mu śmieć!
Dz: Ale co
to, ktoś się do nas zbliża?
To śmieciopotwór – uciekajmy!
Wchodzi
śmieciopotwór.
To wspaniałe środowisko – śmiecie, śmiecie, to dla mnie
wszystko!! Ja zamieszkam tu na dłużej.
(siada)
Dz: Nie
będziesz z nami mieszkał śmieciopotworze.
Od dziś wykażemy się ekologiczną kulturą – uprzątniemy
środowisko, nie będziemy śmiecić.
Piosenka.
„Przyjaciel przyrody”
Scena V
U: O
recyklingu to ty słyszałeś, czy śmieci już segregowałeś?
UII:
Recykling to wtórny obieg, zrozumie to każdy człowiek.
Z posegregowanych odpadów w specjalnych zakładach, można z nich
wytworzyć nowe, użyteczne przedmioty!
No więc bierzmy się do pracy!
Wchodzi uczeń z
pudłem „Plastik”
U: To są te chemiczne cacka,
pojawiły się w naszym życiu z nienacka. Są kolorowe, wygodne i ładne,
lecz jednocześnie podstępne szkaradne. Nie rozłożą się w kilka miesięcy
potrzebują wiele lat, a nawet ich tysięcy. Szpecą więc nasze
lasy, jeziora, łąki i parki, wsie miasta, pola. To istna zmora.
Wszyscy:
Naszą troską środowisko - ekologia ponad wszystko.!
Wchodzi uczeń z
pudłem „Papier”
A teraz
papier - ta oto tektura to właśnie jest makulatura. Zbierajcie
makulaturę i drzewa ochraniajcie. Tona makulatury to spowoduje, że 17
drzew uratuje. Pamiętajcie więc o drzewach, by mógł dla was kos
zaśpiewać.(odgłosy ptaków)
Piosenka „Kochajmy
ptaki”
Śmieciopotwór:Co
za ludzie? Tu nie można żyć! – muszę poszukać innego miejsca, tam
będę miał nowy "śmieciodom”
(
odchodzi )
Scena VI
U: Do całej
Ziemi szczęśliwej jak wielka i bogata.
Do wszystkiego co wolne i żywe - do wszystkich krańców
świata.
Do wszystkich wołam: Ziemię mamy tylko jedną, Ziemię piękną ,
cierpliwą, Ziemię jedyną - nikt jej nie powtórzy.
Grupa uczniów.
- zostawcie nam czysty kawałek świata
- zostawcie nam strumyka czysty bieg
- zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach, czyste
powietrze. Zimą czysty śnieg.
- zostawcie nam czysty kawałek plaży
- zostawcie nam morza czystość pośród fal
- pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć, gdy
nie ma marzeń w duszy rośnie żal
Razem: Bo
człowiek jest częścią przyrody, są na to niezbite dowody. Nie
pozwólmy przyjaciele , aby błękit w dymach padł by marniała
polska zieleń, żeby marniał miejski park. Chrońmy każdy promień słońca,
on nam sprawia życia ład, a ten liść to nasz obrońca – dzięki
niemu żyje świat.
Piosenka
„Mądry liść”
Scena VII.
Wchodzi uczeń
prowadząc Ziemię. (Ziemia siada na tronie)
U: Dziś jest
święto naszej Ziemi.
UI: Dom, w
którym mieszkasz – to nie 4 ściany,
A niebo błękitne, zielonych traw dywany.
Wstążki rzek, bukiety kwiatów, ptaków śpiew, zapach
polnych ziół.
Bo Ziemia to nasz wspólny dom.
Razem:
Dziękujemy ci Ziemio.
Wręcza
różyczkę Ziemi.
U II: Jak Ci
pomóc droga Ziemio?
Ziemia:
Zostań mądrym moim dzieckiem i kieruj się następującymi zasadami:
- bądź zielonym konsumentem
- dbaj o powietrze
- oszczędzaj wodę , energię i gaz
- bądź przyjacielem roślin i zwierząt
- ograniczaj ilość odpadów, segreguj je
- dbaj o zdrowie – racjonalne odżywianie, niech nawykiem
twym się stanie.
Razem:
Planeto nasza nie giń, żyć na tobie chcemy, więc składamy obietnicę, że
Ci pomożemy.
O: Żyć z
przyrodą w zgodzie to wspaniała rzecz.
W lesie, czy w wodzie – warto przyjaciół mieć.
OI: Żyj z
przyrodą w zgodzie to przynosi plon, wszystkim się z nią podziel- Jej
bogactwa broń.
OIII: Żyj z
przyrodą w zgodzie, odsuń od niej zło .I pamiętaj o tym, żeby chronić
ją.
OIII: Jedna jest Ziemia jak jedno
słońce, jak jedno niebo dla dni i nocy.W sercach pragnienia żyją
gorące, by człowiek nie nadużył swej mocy. Aby ten pejzaż Ziemi
odwiecznej, zdobiony polem, morzem i lasem poczuł się już na zawsze
bezpieczny – tego pragniemy przecież my sami.
Uczennica:
Na zegarze świata jest za 5 dwunasta – to ostatni dzwonek dla
ochrony Ziemi.
(Dzwoniący zegarek)
Piosenka „Ziemia
zielona wyspa”.
Opracowała
Elżbieta Stanio
Bibliografia:
1.
Poradnik instruktora szkolnych działań ekologicznych – Zdzisław
Stan Nitak, Alicja Szarzyńska – Olsztyńskie Centrum
Edukacji Ekologicznej Olsztyn 2002
2.
Przyroda Polska nr 5 – maj 2002
3.
Ekoświat nr 10/2005