Lekcja w-f Tańczymy poloneza Małe chearleaders Szkolne jasełka Dzień Mamy
 Szkoła Podstawowa nr 9 w Rzeszowie     
Strona główna
Nasza dzielnica
Historia szkoły
Nauczyciele
Uczniowie
Aktualności
Kronika szkoły
Absolwenci
Przydatne adresy

         

Scenariusz teatrzyku ekologicznego

„Ekologiczne zakupy i nie tylko......”

Scena I
P: Znam magiczne takie miejsce, gdzie zobaczyć można wszystko -  życie mrówki, żaby, czapli, kwiaty, trawy, zioła, krzaki, góry, szum strumyka – to jest właśnie moja Ziemia – ja tej Ziemi rękę podam. Jak to zrobić, jak jej pomóc?
Wchodzą uczniowie z ekozespołu – „Przyjaciele Ziemi”
I : Ekozespół bardzo  chętnie poda naszej Ziemi rękę.
Kiedy tylko będzie trzeba – dniem i nocą
Zawsze służy jej pomocą.
II :  Ekozespół jest nam bliski, pracujemy w nim wszyscy.
Powietrze, woda, energia, odpady – na wszystko chcemy znaleźć dobre rady.
III: Aby zawsze było zdrowo, ślicznie, czysto, kolorowo
Musimy żyć ekologicznie.
Wiele akcji urządzamy i do pracy zachęcamy. Razem chłopcy i dziewczęta niech nas Ziemia zapamięta.
Bycie EKO to podstawa, więc popatrzmy, posłuchajmy!

Scena II
I lada – chipsy, coca- cola, cukierek – dzieci z plastikowymi reklamówkami
II lada – sok, jabłko, marchewka – dzieci z płóciennymi torbami
A: Muszę kupić chipsy do jedzenia, nie zjadłem w domu śniadania.
B: Chipsy, ależ one są niezdrowe!
A: Nie szkodzi, ja lubię – poproszę chipsy
B: Ja poproszę jabłko na drugie śniadanie.
C: Co dźwigasz w tej płóciennej torbie?
D: Przyniosłem szklane butelki do oddania.
C: Ty kupujesz napoje w butelkach szklanych?
D: Oczywiście są ekologiczne.
C: Ja kupuję płyny w opakowaniach jednorazowych.
D: I masz problem. Co później z nimi robisz?
C: Po prostu je wyrzucam i kupuję nowe.( wyrzuca na scenę butelki, kartoniki)
D: Przemyśl, czy twoje zachowanie jest w pełni świadome?
C: Hm. A cóż w tym złego mój drogi kolego?
D: Zastanów się nad swoimi czynami, zaśmiecasz dom i Ziemię nieekologicznymi zakupami.
Podchodzi uczeń:
U: Słucham was od kilku minut i nic  z tego nie rozumiem.
Czy robiąc zakupy coś złego czynię?
D:  Oczywiście, że nie – ale kupując nieświadomie, musisz wiedzieć, że nie każde opakowanie to śmieć.
U: Chwileczkę, rozumiem już zakupów istotę – muszę zwracać uwagę na opakowania, zachowując zasadę ekologicznego kupowania. Na czym właściwie polegają takie zakupy? Czy wy towary stojące za sklepową ladą wspomożecie nas, mądrą cenną radą?

Scena III
Wchodzi chips, butelka, cukierek
R: My piękne towary, które kupować lubicie
Damy wam cenną radę, którą wykorzystać musicie.
Jesteśmy smaczne, choć nie zawsze zdrowe, ale w wasze ręce oddać się gotowe.
Bywa, że wystrojone jesteśmy w śliczne, kolorowe ubrania.
Jednak zwróćcie uwagę na składniki z których nas wykonano.
Kupujcie tylko ekologiczną żywność.
Dbałość o zdrowie to wasza powinność.
Kupujcie nas w zwrotnych opakowaniach, pakujcie w torby materiałowe lub papierowe – ale nigdy w plastikowe.
Butelka: Rzućcie reklamówki plastikowe (rzucają reklamówki i kartoniki po napojach)
Cukierek: Czy są one dla środowiska zdrowe?
Chipsy: Sami wyciągnijcie odpowiednie wnioski.
Znajdźcie sposób na okazanie Matce Ziemi troski.
Razem: Naszą troską środowisko -  ekologia ponad wszystko!
Piosenka „SOS dla Ziemi”

Scena IV
P: Co powstało z naszych zakupów dzieci?
Urosła góra plastikowo – kartonowych śmieci!
To jest ten potwór ekologiczny, problem ludzkości bardzo dramatyczny – cena rozwoju, na imię mu śmieć!
Dz: Ale co to, ktoś się do nas zbliża?
To śmieciopotwór – uciekajmy!
Wchodzi śmieciopotwór.
To wspaniałe środowisko – śmiecie, śmiecie, to dla mnie wszystko!! Ja zamieszkam tu na dłużej. (siada)
Dz: Nie będziesz z nami mieszkał śmieciopotworze.
Od dziś wykażemy się ekologiczną kulturą – uprzątniemy środowisko, nie będziemy śmiecić.
Piosenka. „Przyjaciel przyrody”

Scena V
U: O recyklingu to ty słyszałeś, czy śmieci już segregowałeś?
UII: Recykling to wtórny obieg, zrozumie to każdy człowiek.
Z posegregowanych odpadów w specjalnych zakładach, można z nich wytworzyć nowe, użyteczne przedmioty!
No więc bierzmy się do pracy!
Wchodzi uczeń z pudłem „Plastik”
U: To są te chemiczne cacka, pojawiły się w naszym życiu z nienacka. Są kolorowe, wygodne i ładne, lecz jednocześnie podstępne szkaradne. Nie rozłożą się w kilka miesięcy potrzebują wiele lat, a nawet ich tysięcy.  Szpecą więc nasze lasy, jeziora, łąki i parki, wsie miasta, pola. To istna zmora.
Wszyscy: Naszą troską środowisko -  ekologia ponad wszystko.!
Wchodzi uczeń z pudłem „Papier”
A teraz papier  - ta oto tektura to właśnie jest makulatura. Zbierajcie makulaturę i drzewa ochraniajcie. Tona makulatury to spowoduje, że 17 drzew uratuje. Pamiętajcie więc o drzewach, by mógł dla was kos zaśpiewać.(odgłosy ptaków)
Piosenka „Kochajmy ptaki”
Śmieciopotwór:Co za ludzie? Tu nie można żyć! – muszę poszukać innego miejsca, tam będę miał nowy "śmieciodom” ( odchodzi )

Scena VI
U: Do całej Ziemi szczęśliwej jak wielka i bogata.
Do wszystkiego co wolne i żywe  - do wszystkich krańców świata.
Do wszystkich wołam: Ziemię mamy tylko jedną, Ziemię piękną , cierpliwą, Ziemię jedyną  - nikt jej nie powtórzy.
Grupa uczniów.
-    zostawcie nam czysty kawałek świata
-    zostawcie nam strumyka czysty bieg
-    zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach, czyste powietrze. Zimą czysty śnieg.
-    zostawcie nam czysty kawałek plaży
-    zostawcie nam morza czystość pośród fal
-    pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć, gdy nie ma marzeń w duszy rośnie żal
Razem: Bo człowiek jest częścią przyrody, są na to niezbite dowody. Nie pozwólmy przyjaciele , aby błękit w dymach padł by marniała polska zieleń, żeby marniał miejski park. Chrońmy każdy promień słońca, on nam sprawia życia ład, a ten liść to nasz obrońca – dzięki niemu żyje świat.
Piosenka „Mądry liść”

Scena VII.
Wchodzi uczeń prowadząc Ziemię. (Ziemia siada na tronie)
U: Dziś jest święto naszej Ziemi.
UI: Dom, w którym mieszkasz – to nie 4 ściany,
A niebo błękitne, zielonych  traw dywany.
Wstążki rzek, bukiety kwiatów, ptaków śpiew, zapach polnych ziół.
Bo Ziemia to nasz wspólny dom.
Razem: Dziękujemy ci Ziemio.
Wręcza różyczkę Ziemi.
U II: Jak Ci pomóc droga Ziemio?
Ziemia: Zostań mądrym moim dzieckiem i kieruj się następującymi zasadami:
-  bądź zielonym konsumentem
-  dbaj o powietrze
-  oszczędzaj wodę , energię i gaz
-  bądź przyjacielem roślin i zwierząt
-  ograniczaj ilość odpadów, segreguj je
-  dbaj o zdrowie – racjonalne odżywianie, niech nawykiem twym się stanie.
Razem:
Planeto nasza nie giń, żyć na tobie chcemy, więc składamy obietnicę, że Ci pomożemy.
O: Żyć z przyrodą w zgodzie to wspaniała rzecz.
W lesie, czy w wodzie – warto przyjaciół mieć.
OI: Żyj z przyrodą w zgodzie to przynosi plon, wszystkim się z nią podziel- Jej bogactwa broń.
OIII: Żyj z przyrodą w zgodzie, odsuń od niej zło .I pamiętaj o tym, żeby chronić ją.
OIII: Jedna jest Ziemia jak jedno słońce, jak jedno niebo dla dni i nocy.W sercach pragnienia żyją gorące, by człowiek nie nadużył swej mocy. Aby ten pejzaż Ziemi odwiecznej, zdobiony polem, morzem i lasem poczuł się już na zawsze bezpieczny – tego pragniemy przecież my sami.

Uczennica:
Na zegarze świata jest za 5 dwunasta – to ostatni dzwonek dla ochrony Ziemi. (Dzwoniący zegarek)
Piosenka „Ziemia zielona wyspa”.
Opracowała
Elżbieta Stanio

Bibliografia:
1.    Poradnik instruktora szkolnych działań ekologicznych – Zdzisław Stan Nitak,  Alicja Szarzyńska – Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej Olsztyn 2002
2.    Przyroda Polska nr 5 – maj 2002
3.    Ekoświat nr 10/2005