|
Współczesne
subkultury młodzieżowe i ich geneza
|
,,Każdy
człowiek jest włączony w wielkie procesy historyczno-społeczne,
które dzieją się w jego kraju, każdy człowiek wplątany jest w
pewien sposób w przemiany świata i jego konflikty
zachodzące w epoce, w której żyje. Każdy człowiek uczestniczy w
kulturze swego wieku. Każdy z ludzi jest w pewien sposób
elementem większych całości i zawsze każde ,,ja" włączone jest w
różnorakie ,,my".
Bogdan Suchodolski
SUBKULTURA - CO TO JEST ?
Każde społeczeństwo tworzy własna kulturę. W każdym też społeczeństwie
mogą istnieć grupy ludzi o charakterystycznej odrębności, tworzące
subkultury (podkultury). Termin subkultura jest pojęciem wieloznacznym,
a w ogólnym pojęciu można przyjąć, iż są to grupy ludzi, w
których ich członkowie realizują własne dążenia, pragnienia i
zaspokajają swoje potrzeby, preferując i stosując inny styl życia, inne
systemy wartości, odmienne normy i zasady postępowania niż te,
które przyjmuje ogół społeczeństwa, w którym żyją.
Słowo subkultura, potocznie wywołuje złe skojarzenia, gdyż właśnie
wiąże się z łamaniem norm społecznych i obyczajowych,
nieprzystosowaniem czy wręcz z patologią. Należy jednak pamiętać, że
owa subkultura może reprezentować istotny głos pokolenia i mieć
swój wkład w tworzeniu nowych społeczno-kulturowych wartości.
Może uzupełniać, wzbogacać ogólny dorobek kulturowy, ale też
może burzyć ład i porządek publiczny i wywoływać w otoczeniu społecznym
przerażenie, panikę i strach. Podkultury mogą tworzyć różni
ludzie, w różnym wieku, a więc także dzieci i młodzież.
,,Młodość to nie
tylko naturalny stan fizjologiczny i
hormonalny lecz element kultury. Młodość, podobnie
jak mądrość, płeć, uroda są społecznymi wartościami,
które kształtują się rozmaicie, zależnie od kultury
społeczeństwa".
Józef Chałasiński
GENEZA PODKULTURY
Podkultury młodzieżowe nie są zjawiskiem nowym. W dziejach ludzkości
zawsze byli i są młodzi ludzie nie akceptujący
otaczającej rzeczywistości kulturowo-społecznej i ogólnie
przyjętych norm postępowania. Od wieków powstawały więc
różne podkultury młodzieżowe, w których ich członkowie
odróżniali się od pozostałej części społeczeństwa, stylem bycia,
zachowaniem i rodzajem łączących ich więzi. Jednakże takiej eksplozji
podkultur, jaka wystąpiła w drugiej połowie XX wieku, a
szczególnie w ostatnim trzydziestoleciu w naszym kraju, nie było
do tej pory jeszcze nigdy. Możemy zadać sobie pytanie, DLACZEGO
TWORZĄ SIĘ SUBKULTURY?
,,Młodość jest
obecnie okresem kryzysu i konfliktu, trudnej adaptacji i wrastania w
życie społeczne"
Jean Jousselin
Trudności te
spowodowane są warunkami współczesnego życia. Nieustanny postęp
techniczny, wymagają od młodzieży stałego pogłębiania wiedzy i coraz
wyższych kompetencji zawodowych. Normy i wzory postępowania, ważne w
przeszłości, przekazywane z pokolenia na pokolenie, przestają być
aktualne współcześnie, a życie samo stawia człowieka wobec
sytuacji i konfliktów, których rozstrzygnięcie przekracza
zakres posiadanych doświadczeń. Współczesna młodzież jest
,,produktem" niesłusznych, nieskutecznych i zdezaktualizowanych metod
wychowawczych i produktem swojej epoki.
,,Uczymy dziś nasze
dzieci żyć w świecie, którego już nie ma".
Albert Camus
Zachwianie wielu
uznanych norm, wpływa na kształtowanie się młodzieży i zaostrza się jej
konflikt ze światem dorosłych. Charakterystyczny jest odruch buntu,
protestu, przeciw wszelkiemu istniejącemu porządkowi. Jest to bunt bez
wyraźnie postawionego celu. Zjawisko chuligaństwa przybiera
różne formy, ale w istocie podobne jest w wielu krajach. Poprzez
te odruchy, nienawiści, niszczenia, młodzi poszukują jednocześnie
odpowiedzi o sens świata. Są często pełni goryczy, niechętni wobec
wysiłku, gardzą dorosłymi. Rozpad więzi rodzinnych, chęć
wyróżnienia się z tłumu powodują, że chętnie łączą się w małe
bandy, ale w głębi pozostają tragicznie samotni i odosobnieni. Ich
sposób bycia, ekstrawagancki i ordynarny, jest tylko maską dla
pokrycia własnego niepokoju, konfliktów i samotności. Zło jakie
widzą i odczuwają w świecie często identyfikuje się ze złem, jakie chcą
wyrządzić innym ludziom. Wewnętrzną pustkę, niedosyt i poczucie
samotności, kompensuje się niechęcią i pogardą dla otoczenia.
Samoobrona objawia się w agresji, poczuciu mocy, w brawurze,
manifestacji siły i pewności siebie, rozpacz zaś i wrażliwość w
cynizmie i brutalności. Im większe jest ,,zło świata" w świadomości
tych ludzi, tym ostrzejsze szaleństwo zniszczenia. Ale ,,złem świata"
może niekiedy wydawać się dobrobyt, ład i zorganizowane życie. Takie
postępowanie młodzieży jest wyrazem niepokoju o sens i wartość życia we
współczesnym świecie.
,,Młodzież wyraża
obawy i nadzieje naszej epoki. Poznać młodzież, oznacza poznać
niepokoje współczesnego świata".
Jean Jousselin
PODSTAWOWE CECHY WŚPÓŁCZESNYCH
SUBKULTUR
Współczesne subkultury charakteryzują się następującymi cechami:
- swoisty system wartości i założenia ideologiczne
- odrębne przedmioty i wzory osobowe, będące obiektem kultu i czci
- specyficzne formy działalności, tak pozytywne (walka o pokój,
ochrona środowiska,odbudowa autentycznych więzi
międzyludzkich, pogodzenie indywidualnego rozwoju z interesami grupy),
jak i negatywne (w tym: ucieczki z domu, zamachy bombowe, różne
formy manifestacji buntu i negacji rzeczywistości kulturowo-społecznej,
narkotyki, alkohol, zachowania agresywne).
- specyficzny sposób przekazu informacji i komunikowania
- odmienna ekspresja emocjonalna, w tym: muzyczna, taneczna, literacka,
plastyczna,wspierana wydawaniem tajnych gazetek przez niektóre
subkultury
- dmienny wygląd zewnętrzny, sposób ubierania się, udziwnione
fryzury, makijaż lub też golenie głowy.
Podsumowując, każda subkultura to pewien styl życia, a czy może ona być
niebezpieczna, wszystko zależy od jednostki, jej podatności na wpływy,
od rodzaju subkultury, z którą człowiek się wiąże.
CHARAKTERYSTYKA
WYBRANYCH SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH I ICH PRZEJAWÓW NIE
AKCEPTOWANYCH SPOŁECZNIE.
W charakterystyce wybranych subkultur młodzieżowych przedstawione
zostaną ogólne informacje o powstaniu, sposobach działania ich
członków i innych formach aktywności z uwzględnieniem zachowań
nie akceptowanych społecznie. Wśród wielu subkultur
współczesnego świata możemy wyróżnić:
1. SKINHEAD
(w języku ang. skin-skóra, head -głowa, skórogłowi,
inaczej skini, skinersi, ostrzyżeni, łyse czaszki, łysogłowi). Ruch
powstały w latach 60-tych w Wielkiej Brytanii. Wywodził się z
proletariackich kręgów i odcinał od bogatego mieszczańskiego
społeczeństwa. Trudne warunki życia angielskiej młodzieży, monotonia,
szarość, bezsens zmagania się z losem, to istotne składniki
postrzegania rzeczywistości jako bezlitosnej i okrutnej, w
której dominuje ból i cierpienie. Siła pięści, ciężkie
buty, według założeń skinów miały być rozwiązaniem prowadzącym
do zmiany świata. W szybkim tempie w działalności skinów
ujawniają się formy zachowań nie akceptowanych społecznie. Przejmują
też pewne założenia z ideologii faszystowskiej, zwłaszcza identyfikują
się z nadludźmi. Nienawiść i agresja skinów angielskich
skierowana została przede wszystkim przeciw: Żydom, ludności kolorowej,
komunistom, homoseksualistom, jako sile sprawczej ,,zohydzenia świata".
Swoją agresję angielscy skini ,,wyładowywali" na demonstracjach,
manifestacjach, w czasie zawodów sportowych i widowisk
artystycznych (występów zespołów młodzieżowych) i w wielu
innych okolicznościach, budząc strach, panikę i przerażenie. Z nich
wywodzą się:
a) szalikowcy
b) kibice stadionowi
c) dyskobije i inni.
W Polsce najpierw można było spotkać pojedyncze grupy skinów,
najczęściej ubranych w kolejarskie mundury. Lata 1988-1994, to okres
rozkwitu tej podkultury w naszym kraju. Powstało wtedy wiele
odłamów, podgrup, oddziałów, brygad czy bojówek
nawet wzajemnie się zwalczających. Wygląd zewnętrzny polskich
skinów nie różni się od skinów na świecie. Obecnie
ubierają się w stroje dżinsowe lub ,,moro" bez naszywek i
napisów. Zamiast imion i nazwisk używają pseudonimów
,,Adolfo", ,,Diabeł". Do innych członków subkultur, jak i do
całego społeczeństwa nastawieni są wyjątkowo wrogo. Przerażające jest
chyba to, że aktualnie w Polsce, ta subkultura skupia znaczną część
dorastającego
pokolenia.
2. PUNK (w
luźnym tłumaczeniu: śmieć, rzecz wstrętna, marność, odpadek, zgniłek,
obrzydliwość). Podkultura ta powstała w 1970 roku w Londynie i szybko
rozprzestrzeniła się w całej Anglii i w innych krajach. Początkowo jej
członkowie wywodzili się z robotniczych i bezrobotnych rodzin. Ruch ten
przyjął założenia, że świat jest obrzydliwy i wcześniej czy
później ulegnie zagładzie, a odpowiedzialność za to poniosą
ludzie z klas bogatych. Na takim świecie nie ma przyszłości dla
młodzieży. Charakterystyczne cechy punków to:
- ubiór składający się ze starej, bardzo brudnej odzieży, zbyt
dużych butów, czarnej skórzanej kurtki, bogato zdobionej
ćwiekami, swastyką i znaczkami z napisem ,,NO FUTURE". Częstymi
rekwizytami są ciemne okulary z błyszczącą oprawką, łańcuchy i obroże
na szyjach, świadczące o przykuciu do aktualnego bytu, z którego
nie można się uwolnić. Wpięte w nos i uszy agrafki bądź klipsy mają
świadczyć o ich naznaczeniu.
- zawsze brudne włosy, często farbowane na wszystkie możliwe kolory
- golenie głowy po bokach, a pośrodku stawianie tzw.,,czuba Irokeza".
Aktualne fryzury to sterczące grzywki z pewną asymetrią.
W formach zachowań tej grupy ujawnia się totalna negacja
rzeczywistości. Subkultura ta szybko rozprzestrzeniła się w Polsce.
Pojawiły się liczne grupy punk-rockowe. Utwory muzyczne zawierają
ideologię polskich punków, zwłaszcza brak wiary w przyszłość,
godność człowieka, niechęć do nauki, pracy, negacja instytucji
prawnych, społecznych, wyznaniowych, a nawet podważanie sensu istnienia
państwa czyli preferowanie anarchistycznej postawy. Zachowania
punków bulwersują opinię publiczną, zwłaszcza ubiór,
fryzura, słownictwo. Polski punk, nie wierzy w przyszłość, przeważnie
wywodzi się z rodziny niepełnej, skłóconej, szuka w grupie
przyjaźni, akceptacji, i rozwiązania trudności życiowych. Jest fanem
punk rocka, jeździ na koncerty swojego ulubionego zespołu i ma swojego
największego wroga - skina. Nauka i praca to ,,hańba" i ,,ogłupianie
człowieka". Wiele punków nie chcąc doprowadzić do konfliktu z
dorosłymi, chodzi do szkoły jak ,,normalni", rezygnując ze stroju,
fryzury, słownictwa. Często te fakty utożsamiane są mylnie z zanikiem
podkultury. Naprawdę, są to pozorne działania. Ich zdaniem ,,punki i
punkowanie nie zanika i nie zaniknie dopóki nie będzie
przyszłości dla młodzieży i będą skini".
3. ROCKERY.
Ruch ten pojawił się w USA pod koniec lat 50-tych i w wielu krajach
jego odłamy istnieją do dziś. Najbardziej łagodnym odłamem tej
podkultury są ROCKERSI. Skupiają oni całą swoją działalność
wokół własnego motocykla, urastającego wręcz do przedmiotu kultu
i czci. Rockery natomiast cenią kult siły, twierdząc ,,Jesteśmy kimś
tylko dlatego, że ludzie panicznie nas się boją". Jeżdżą na ciężkich
motocyklach typu Harley, Kawasaki, BMW. Ubierają czarne skórzane
kurtki, zakładają specjalne kaski, długie czarne buty, czarne wąskie
spodnie, na włosach często wiążą opaski. Dość często rockery
,,upiększają" ciało tatuażem i napisami ,,SS", ,,War', ,,Wermacht". Aby
być członkiem tej grupy trzeba posiadać odpowiedni motocykl, mieć
przestępczą przeszłość i złą opinię w środowisku. Ulubionymi sposobami
wywoływania paniki są nocne przejazdy obok domów na ciężkich
motorach, przy eksponowaniu wrzasków, pogróżek, nieraz
podrzucaniem ognia. Inną formą działania jest okrążanie
przechodniów czyli tzw. ,,spirala". W Polsce subkultura
rockerów ma mniej ekskluzywne motory, często bez
tłumików, z obciętymi końcówkami rur wydechowych, a ich
właściciele dodatkowo są uzbrojeni w pałki, łańcuchy i inne przedmioty
do zastraszania przechodniów i toczenia walki. Określają siebie
,,Aniołami Piekieł" uważając, że swym zachowaniem są w stanie stworzyć
najprawdziwszą postać piekła na ziemi.
4. METALOWCY.
Ruch utworzony przez fanów odmiany muzyki rockowej tzw. heavy -
metalowców. Jako grupa pojawili się w latach 70-tych i
najważniejszą rolę odgrywa u nich muzyka. Ostro brzmiąca muzyka
skierowana jest przeciw tej komercyjnej i jej wszelkim odmianom. Teksty
piosenek metalowców często nawiązują do mitologii
germańsko-celtyckiej lub do średniowiecza (wykorzystywane jest pismo
gotyckie). Miejscem spotkań metalowców są koncerty, a
najważniejszym wydarzeniem w Polsce jest koncert Metalomania w
Katowicach, na który zjeżdżają się corocznie setki fanów.
5.
ROCKMANIACY. To grupy młodzieżowe powiązane specyficznym rodzajem
muzyki. Słuchanie głośnej muzyki w grupie (110-120 decybeli). Utwory
muzyczne preferowane przez rockmaniaków przekazują różne
treści wypaczając ich słuchaczy. Propagują bunt przeciw obecnemu
porządkowi społecznemu. Podświadomy przekaz treści jest bardzo
subtelny i niejednokrotnie trudno wykrywalny.
6. DEPECHE
MOND-DEPESZe, DEPESZOWCY. Fani zespołu Depeche Mond, często zachowujący
się agresywnie podczas dyskotek i występów zespołów
młodzieżowych. Zdarzają się przypadki, że dokonują kradzieży aby mieć
pieniądze na odpowiedni strój, oparty głównie na image'u
scenicznym gitarzysty Depeche Mond - Dawida Gahena, a także by
móc brać udział w imprezach młodzieżowych, dyskotekach,
występach zespołów i zlotach.
7. STREETBOYS
(STREETGANGS) - uliczni chłopcy, uliczne gangi. Tą nazwą objęte są
wszystkie grupy eksponujące zachowania agresywne, których
wspólną cechą są uliczne walki, ataki przechodniów i inne
negatywne zachowania, burzące poczucie bezpieczeństwa i doprowadzające
do dewastacji mienia prywatnego i publicznego. Podkultura ta występuje
w wielu krajach. Należą do niej młodzi ludzie w wieku od 10 do 20 lat,
o różnym pochodzeniu społecznym. W ulicznych ,,walkach" atakując
przechodniów (głównie w celu kradzieży) używają noży,
pałek i kastetów. Częste awantury dokonywane są pod wpływem
alkoholu, bądź innych środków odurzających.
8. OFFICIAL
HOOLIGANS. Podkultura ta powstała w 1989 roku na Zachodzie Europy i
szybko dotarła do Polski. Niektórzy badacze twierdzą, że
wyodrębniła się ona z grupy skinów. Działają oni podobnie jak
streeetboys, ale mają nieco szerszy cel i zasięg. Chcą bowiem zawładnąć
ulicą, dyskotekami, parkami, przejściami podziemnymi, środkami masowej
komunikacji i wieloma innymi terenami. Ich zachowania to przemoc,
agresja, napady rabunkowe, włamania, oraz zmuszanie do płacenia
haraczu. Tworzą dobrze zorganizowane grupy o dużym poczuciu
solidarności i więzi grupowych. Używają pseudonimów i mają
własny wypracowany sposób porozumiewania się. Lata 1990-1993 to
okres szczególnego rozwoju tej podkultury w Polsce.
9.
NEOFASZYŚCI. Podkultura gloryfikująca faszystowskie sposoby
postępowania. Rozpowszechniona na całym świecie, nie tylko wśród
młodzieży. Najczęstsze ich zachowania to: pobicia, gwałty, szantaże,
zmuszanie do płacenia haraczu, zamachy na ludzką godność w postaci
stosowania terroru psychicznego, poniżania i upokarzania wybranych
ofiar. Poprzez strój (szara koszula, skórzana
czarna kurtka), chcą się upodobnić do formacji ,,SS". Niekiedy też
farbują włosy, bądź je tlenią. Porozumiewają się specjalnym
słownictwem, zawierającym wiele niemieckich zwrotów.
Niektóre odłamy tej grupy gromadzą pamiątki po III Rzeszy. Nie
kryją swej aprobaty a czasami fascynacji dla Hitlera, nienawidzą
Żydów i brzydzą się nimi, uważając ich za siłę sprawczą
wszelkiego zła. Ich zdaniem: ,,za Hitlera było dobrze (...) był
porządek, dobre wychowanie młodzieży, bo Adolf troszczył się o młodzież
(...) Gdyby obecnie rządził Hitler na pewno byłoby lepiej". To
wypowiedź polskiego neofaszysty. Ze względu na martyrologię
Polaków w czasie II wojny światowej, podkultura ta budzi bardzo
negatywne odczucia społeczne.
10. KILLERSI,
KILLERZY (mordercy, zabójcy, czciciele śmierci). Podkultura ta
pojawiła się w Stanach Zjednoczonych. Jej członków można spotkać
w wielu krajach, także w Polsce. Uznają siebie za czcicieli śmierci, bo
tylko ona może uchronić człowieka od okrucieństwa świata. Ich
zachowania to rozboje, gwałty a nawet zabójstwa. Wygląd
zewnętrzny często budzi strach i panikę - czarne skórzane kurtki
z upiętymi znaczkami trupich czaszek, twarz zdobi udziwniony makijaż,
włosy farbowane na popielaty kolor. W naszym kraju podkultura ta skupia
małą ilość członków, a w ogóle pojawienie się jej należy
uznać za wyraz głębokiego stresu i utrudnień funkcjonowania młodego
pokolenia, nie widzącego przyszłości dla siebie, poszukującego
rozwiązań własnych problemów poprzez gwałty i rozboje.
11.
SATANIŚCI. Ugrupowania oddające kult szatanowi. Działają w myśl założeń
biblii satanistycznej i przykazań satanistów opracowanych przez
Czarnego Papieża Antona Szandera La Vey'a. Odłamy satanistów,
takie jak: szataniści, lucyferowie, różokrzyżowcy, metale,
metaliki i inni uznają, że życie jest wielką żądzą, a śmierć ascezą.
Dlatego należy z życia czerpać wszelkie rozkosze dla siebie, a innym
czynić zło. Mają wypracowane własne słownictwo, zaklęcia, swoje tajemne
sztuki czarów i własne wtajemniczenia by być ,,lepszym sługą
szatana". Przybierają pseudonimy, często imiona diabłów. Niszczą
i bezczeszczą symbole wiary chrześcijańskiej. Msze satanistyczne
odprawiane są na cmentarzach, gdzie członkowie odurzają się narkotykami
i piją alkohol. Są bardzo agresywni wobec otoczenia, dokonują kradzieży
z rozbojami. Ubierają się na czarno i noszą odwrócone krzyże w
formie medalionów.
12.
DRESIARZE. Ruch powstały w Polsce w latach 90-tych. Za ich
poprzedników można uważać discomanów- stałych
bywalców dyskotek. W swoich poglądach kwestionują model życia
rodziców (praca, dorabianie się, ,,przez całe życie pracowali i
co z tego mają?). Świadomie zaprzeczają oficjalnym wartościom kościoła,
instytucji prawnych. Wyznają zasadę ,,szybkiego szmalu i łatwej
przyjemności". Ważny jest u nich strój- najlepiej drogi (tzw.
kult metki), firmowy, luźny, sportowy i higieniczny czyli dres. Dobrze
widziane są także gadżety świadczące o wysokiej pozycji -
komórka, samochód oraz przy boku ładna dziewczyna. Według
nich, do osiągnięcia życiowego sukcesu nie jest potrzebne wykształcenie
i swoje dochody zdobywają poprzez nielegalne interesy, często wiążąc
się z mafiami. Bywają zagorzałymi kibicami piłki nożnej, wywołując
liczne awantury na meczach.
13. SKEJCI,
SKATERZY. Ruch ten powstał w Polsce, wraz z powstającą kapitalistyczną
rzeczywistością. Styl życia, ,,luzacki", sportowy, w którym
liczy się sprawność fizyczna, dobra kondycja i spontaniczność.
Fascynują się jazdą na deskorolkach, skupiając swoją uwagę na technikę
jazdy, odpowiednim ubiorze i dobierając odpowiednie gadżety. Skejci
uważani są za prekursorów ruchu graffiti.
14.
GRAFICIARZE (SPRAYOWCY). Subkultura, która swoje radości,
smutki, rozterki, komentarze o rzeczywistości nieraz o zabarwieniu
politycznym wypisują na ścianach, murach, (o zgrozo-świeżo
odremontowanych zabytkowych kamienicach), a właściwie gdzie się tylko
da. Ich twórczość powstaje nocą, w konspiracji. Najczęściej
podczas ,,pracy" są ubrani na czarno, twarz okrywa maska. Operują
farbami i lakierami w spray'u, dewastując mienie prywatne i publiczne.
Nieraz graficiarstwo jest też specyficznym sposobem komunikowania się
między członkami podkultur oraz możliwością ukazania istnienia grupy i
miejsca ich pobytu.
Podsumowując, przedstawiam jeszcze ,,OSTRZEGAWKĘ SUBKULTUROWĄ",
przewodnik po subZOO, autorstwa Agnieszki Gil i Urszuli Ciasnochy,
dwóch uczennic klasy dziennikarskiej w VI LO w Rzeszowie
(artykuł ,Nowiny Rzeszowskie, maj 2003 rok). W artykule tym, jak piszą
autorki ,,lwy oddzielone zostały od łani".,,LWY", TO CI, KTÓRYCH
LEPIEJ OMIJAĆ, a są to:
a) szalikowcy - grupa kibiców piłkarskich. Znak
rozpoznawczy: klubowe szaliki.Najbardziej aktywni w czasie meczu lub
tuż po nim (zawsze jest dobra okazja, żeby coś zdemolować).
b) skinheadzi - nie znoszą odmieńców. Często atakują kogoś
tylko dlatego, że wygląda inaczej niż oni. Znak rozpoznawczy: ogolone
głowy (nie mylić z łysymi) i dwustronne kurtki, które w czasie
zadymy zakładają na jaskrawą stronę.
c) dresiarze - kolorowe dresy, najczęściej firmy adidas (uwaga,
często podróby), złote łańcuchy, telefony komórkowe.
Bywają bezwzględni.
d) pseudosataniści - interesują się czarną magią, okultyzmem i
wszystkim mówią ,,ave satan". Znak rozpoznawczy to czarne
ubrania i odwrócone krzyże.
e) kserokopiarki - noszą wszystko co jest obecnie modne. Nie
akceptują ludzi, którzy nie ulegają najnowszym trendom
ze stoisk odzieżowych w centrach handlowych. Miewają poczucie
wyższości, w przeciwieństwie do własnego zdania.
,,ŁANIE", TO CI, KTÓRYCH NIE MUSISZ OMIJAĆ, a są to:
f) punki - mają glany zawiązane kolorową sznurówką ,,na
drabinkę", czasami irokez na głowie, ale częściej długie, związane
włosy i kolczyki. Przyjaźnie nastawieni do świata (??? - to moje
zdziwienie).
g) rastafarianie - znak rozpoznawczy to trzy kolory: zielony,
żółty, czerwony, długie włosy, dredy. Słuchają radia nie jedzą
mięsa, nie piją alkoholu, uznają wartość palenia marihuany. Pokojowo
nastawieni do świata.
h) grunge'owcy - znak rozpoznawczy to, rozciągnięte, kolorowe
ubrania, kraciaste koszule i ,,kozie bródki". Słuchają
psychodelicznej muzyki i lubią ludzi.
i) rave'owcy - słuchają elektronicznej muzyki ,,techno" ubierają się w
syntetyczne odblaskowe stroje. Kochają elektronikę.
j) rapersi - wyróżnia ich muzyka, wyrażająca problemy
młodzieży. Zagniewani i z pozoru agresywni. Noszą luźne ubrania i
czapki z daszkiem, lubią piwo.
k) skate'owcy - zajmują się głownie jeżdżeniem na deskorolce. Ich
ubrania są za duże co najmniej o 3 numery.
l) sprejowcy - malują mury sprayem. Walczą w ten sposób
np. ze służbą wojskową.
Opracowała:
Dorota Markowicz
Bibliografia:
Suchodolski Bogdan
,,Kształt życia" Warszawa 1979
Wojnar Irena
,,Estetyka i wychowanie" Warszawa 1964,(str.266-272)
Sołtysiak Teresa
opracowanie pt. ,,Współczesne podkultury młodzieżowe i ich przejawy nie akceptowane
społecznie".
Głowacka Izabela,
Zbigniew Modrzewski, artykuł pt. ,,Młodzież XXI wieku, poznaj swojego ucznia, czyli ABC subkultur",
czasopismo pedagogiczne ,wyd. WSiP
Gil Agnieszka,
Ciasnocha Urszula, artykuł ,,Ostrzegawka subkulturowa", Nowiny
Rzeszowskie, maj 2003 rok.
|
|