(Na scenę od strony widowni wchodzi uczeń. Ciągnie za sobą wielki
foliowy worek, zmęczył się , ociera ręką spocone czoło. Spotyka swego
kolegę )
Chłopiec: Martwię
się już od godziny , oto kilkudniowy dorobek rodziny.
Co ja z tym zrobić mam, myślę i myślę, i nie wiem sam.
Kolega:
Jaką tajemnicę kryje ten czarny wór ?
Czyżby tam siedział jakiś straszny potwór ?
(
Chłopiec
wyrzuca zawartość worka na podłogę, są to śmieci )
Chłopiec:
To jest ten potwór ekologiczny , problem ludzkości
bardzo dramatyczny.
Cena rozwoju - na imię mu śmieć.
Kolega:
Zanieś to na wysypisko , tam zostawisz wnet to wszystko.
Chłopiec:
Wysypisko ! Świetna myśl.....
Zaraz pójdę tam , już dziś.
(Wchodzą uczniowie
-
Zalety i Wady- Zalety ubrane na zielono , Wady na czarno )
Zaleta:
Niewątpliwa
to zaleta , wysypisko- śmieci meta !
Szybko śmieci się pozbędziesz
Święty spokój mieć już będziesz.
Wada I:
Ale wad jest co niemiara , sprawa ta jest bardzo stara.
Ptak nie lubi latać blisko , gdzie się mieści wysypisko.
Tam unosi się na wietrze - tona kurzu w jednym metrze!
Na dodatek zapach jaki!
Ten odorek jest tu taki , że w najlepszej perfumerii, w najwspanialszej
oranżerii,
perfum takich nie znajdziecie, długo szukać ich będziecie.
WadaII:
Wysypisko-
element krajobrazu, natchnieniem malarzy nie był ani razu,
strasznie okolicę szpeci - wielka
góra naszych śmieci.
Trzeba dużo tu powierzchni, aby śmieci wszystkie zmieścić.
Wada III:
Starożytni piramidy piękne budowali , o swe środowisko też na pewno
dbali ,
nasze piramidy śmieci co
dzień się ugniata,
lecz na pewno nie jest to ósmy cud świata.
Musimy sterty śmieci ograniczyć , bo już dziś wysypisk trudno się
doliczyć.
( Uczniowie w
chórku wykonują piosenkę pt,, Mądry liść ")
Chłopiec:
Wcale mi się nie podoba ta wątpliwa środowiska ozdoba.
Może by tak jakieś czary, aby śmieci te zmalały?
Kolega:
Śmieci
zaraz będzie mało- gdyby spalić się je dało.
Chłopiec:
Spalić śmieci - świetna myśl, zaraz zrobię to już dziś.
Zaleta:
Góra śmieci szybko znika choć nie idą do śmietnika i gdy
wrzucisz je do pieca
zaraz ogień się roznieca, już w kominie wszystko dudni
tak jak woda dudni w studni, ciepło
wokół się rozchodzi - no i właśnie o to chodzi.
Wada:
Być
może śmieci robi się mniej, lecz zwolennikiem metody tej ,
wcale nie jestem, a wręcz odwrotnie - wszystko dokoła
śmierdzi okropnie.
Dym gryzie w oczy i drażni krtań - po dziurki w nosie już tego mam !
Wszędzie osiada i nas zatruwa - w dymie są związki
chorobotwórcze, silnie trujące i rakotwórcze.
Nie spalaj śmieci to niebezpieczne, inne metody są tu skuteczne.
(Przechodzi uczeń z
transparentem - Nie spalaj śmieci ! )
Chłopiec:
Teraz już wiem że to pomysł kiepski , lecz mój problem wciąż
jest ten sam,
co z tymi śmieciami zrobić mam ?
(piosenka pt. ,,
Przyjaciel przyrody ")
Kolega:
O recyklingu to ty słyszałeś, czy śmieci już segregowałeś ?
Zaleta:
Recykling
to wtórny obieg , zrozumie to każdy człowiek
i zawsze tak reaguje, że swe śmieci segreguje.
A ten drugi - co zostaje, myśli, że to takie
baje......
i ugniata to co kupi , jak on się nazywa
?
(
słychać odpowiedź ...
głupi)
Wada:
Jedna
sprawa jest do zrobienia, należy zmienić przyzwyczajenia
i nie wyrzucać wszystkiego jak leci, do tego samego kontenera śmieci.
Kolega: Jeśli
masz
trochę czasu i ochoty - to weźmy się do roboty.
Uczeń I:
Najpierw papier odłożymy , ładnie w paczki go złożymy -
to jest właśnie makulatura: gazety, zeszyty, no i tektura.
A teraz uważnie wszyscy posłuchajcie - zbierajcie makulaturę
i drzewa ochraniajcie. Tona makulatury to
spowoduje, że 17 drzew się uratuje.
(Uczniowie składają
makulaturę i odkładają do kontenera z napisem papier)
Uczeń
II: A
teraz puszki aluminiowe, te po konserwach, metalowe,
te po orzeszkach i rybach w
oleju , po dezodorantach, farbach w sprayu.
Można je oddać na złomowisko, gdzieś na najbliższe
składowisko.
To czysta oszczędność energii i wody, ale są także inne powody.
(Uczniowie odnoszą
puszki
do kontenera z napisem metal )
Uczeń
III: A
te opakowania szklane , zwłaszcza słoiki zakręcane.
Można je zanieść do babci czy mamy - latem zapełnią się wnet dżemami.
Butelki potłuczone, szklane przedmioty, dostarczają hutom szkła,
trochę roboty - najpierw je
zmielą , potem przetopią i nowe szklane rzeczy z nich zrobią.
(Uczniowie odnoszą
szklane przedmioty do kontenera z napisem szkło )
Uczeń
IV: I
jeszcze na koniec te chemiczne cacka . Pojawiły się w naszym życiu z
nienacka,
są kolorowe, wygodne i ładne- lecz jednocześnie podstępne szkaradne.
Nie rozłożą się w kilka miesięcy - potrzebują wiele lat , a nawet ich
tysięcy.
Szpecą więc nasze lasy, jeziora, łąki i parki, wsie , miasta,
pola.
To istna zmora !
Można je zanieść na składowisko, tam segreguje się prawie wszystko,
specjalne zakłady mogą je przetopić i nowe
jednorazówki z nich zrobić.
(Uczniowie
odkładają
plastikowe butelki na miejsce z napisem plastik)
Kolega:
Popatrz teraz na swój worek śmieci . Czy dużo ich zostało ?
Powiedzcie dzieci. Na wysypisko trafiłby cały worek - teraz jest on
pusty.
Uczeń V:
Bo co innego składowisko , gdzie dbają o środowisko,
tu zapachy i powietrze są dla wszystkich znacznie
lepsze.
Tak dla zwierząt i dla ludzi , niech kto trzeba się obudzi.
By zamiast wysypisk bzdurnych powstał skład surowców
wtórnych.
Z których wiele się odzyska, z korzyścią dla środowiska,
czyli też , że pamiętamy, sami z tego skorzystamy.
Razem:
Bo człowiek
jest częścią przyrody, są na to niezbite dowody.
Nie pozwólmy przyjaciele , aby błękit w dymach padł.
By marniała polska zieleń , żeby marniał miejski park.
Chrońmy każdy promień słońca , on nam sprawia życia ład.
A ten liść - to nasz obrońca dzięki niemu żyje świat.
Ekolodzy biją na alarm! Czy wiesz, że:
§
Przedmioty wykonane z plastiku rozkładają się po 500 latach.
§
Każdy Polak produkuje rocznie 300 kg śmieci.
§ Do spalenia 4
plastikowych torebek zużywa się tyle tlenu , ile potrzebuje 1
człowiek do oddychania
w ciągu doby.
§
17 drzew to jedna tona papieru.
§
1 sosna produkuje 1800kg tlenu w ciągu doby.
OsobaI:
Pamiętajcie więc o drzewach by mógł dla was kos zaśpiewać.
Trzeba zadbać więc o lasy.
(odgłosy
ptaków)
(Piosenka
pt.,,Kochajmy
ptaki" )
Osoba II:
Żyć z przyrodą w zgodzie to wspaniała rzecz.
W lesie czy w wodzie warto przyjaciół mieć.
Osoba III:
Żyj z przyrodą w zgodzie odsuń od niej zło
i pamiętaj o tym aby chronić ją.
Osoba IV:
Żyj z przyrodą w zgodzie to przynosi plon,
wszystkim się z nią podziel , jej bogactwa broń.
OsobaV:
Jedna jest ziemia jak jedno słońce , jak jedno niebo dla dni i nocy.
W sercach pragnienia żyją gorące by człowiek nie nadużył swej mocy.
Aby ten pejzaż ziemi odwiecznej , zdobiony polem, morzem i lasem,
Poczuł się już na zawsze bezpieczny- pragniemy przecież my sami.
Razem:
Ziemio, powietrze, wodo- bądźcie czyste i służcie nam.
Człowiek otrząśnie się, pomoże wam !
Planeto nasza nie giń - żyć na tobie chcemy !
Więc składamy obietnicę, że Ci pomożemy !
(Piosenka pt. ,,
Nie
warto
mieszkać na Marsie" )
Dziecko (z bukietem
kwiatów):
Chciałabym więcej kwiatów , drzew z ptakami ,
więcej blasków, gwiazd, obłoków, trzcin, kaczek
na wodzie.
I uchwycić to wszystko rękami , ucałować to wszystko ustami
i patrzeć jak słońce wschodzi.
Narrator(wchodzi na scenę
trzymając w ręce dzwoniący budzik ):
Na zegarze świata jest za pięć 12-ta, to ostatni dzwonek dla ochrony
Ziemi !!
(W czasie
inscenizacji
uczniowie prezentują elementy mody ekologicznej).
Opracowała: Elżbieta Stanio
nauczyciel przyrody
Bibliografia:
Przyroda polska -
biuletyn Eko - edukacyjny marzec 2002
Przyroda polska
-biuletyn
Eko - edukacyjny maj 2002
Gałczyńska E.
Garczyk Z.
Uczcijmy wierszem i piosenką Płock1993