|
Potrzeby
psychiczne
naszych dzieci.
|
W ostatnich
latach obserwujemy kryzys wychowania i spadek autorytetu
rodzicielskiego. Wpływ na to mają poglądy przekazywane w środkach
masowego przekazu dając rodzicom prawo do realizacji własnego szczęścia. Brak czasu, pogoń za
pieniądzem,
konsumpcyjny styl życia, realizacja własnych celów i dążeń,
bezrobocie powodują, że rodzice nie okazują dzieciom uczucia i
zainteresowania jego sprawami. Są nieobecni w jego życiu emocjonalnym.
Skupiają się na zaspokojeniu potrzeb materialnych i fizjologicznych
swoich dzieci. Nikt nas
nie uczył jak być rodzicami, nie powiedział jak dobrze wychować, a
intuicja i tradycja wyniesiona z własnego domu (nie zawsze dobra) nie
wystarcza, by w pełni zdać sobie sprawę ze swej roli wychowawczej. A
jest ona podstawowa. To rodzice są pierwszymi wychowawcami i
nauczycielami dziecka. Nie mogą zrzucać odpowiedzialności za
rozwój i wychowanie na szkołę, państwo, kościół.
Są to
instytucje, które mogą wspierać, natomiast nie
mogą
zastąpić rodziny. Do czasu osiągnięcia przez dziecko pełnej
samodzielności rodzice są osobami ponoszącymi odpowiedzialność za
zaspokajanie potrzeb dziecka.
Ważną sferą rozwoju jest zaspokajanie potrzeb psychicznych dzieci. Na pierwszy plan
wysuwa się potrzeba miłości
i życzliwości.
Wyraża się ona w zapewnieniu dziecku dobra, zainteresowania się nim,
pomocy, ciepła, zapewnienia, że jest chciane i kochane.
Do podstawowych
potrzeb psychicznych dziecka należy potrzeba
bezpieczeństwa.
Warunkiem jest stabilność środowiska rodzinnego, akceptacja dziecka,
sprawowanie opieki. Ważnym zadaniem jest przygotowanie dziecka do
radzenia sobie z różnymi sytuacjami, eliminowanie postawy z
elementami lękowymi. Potrzeba
szacunku i akceptacji, to
formułowanie przez rodziców
bardzo ostrożnie opinii i ocen , by miały charakter konkretny a nie
ogólny. Np. „Twoje dzisiejsze zachowanie nie
podoba mi
się, bo ....”, a nie „ Ty zawsze tak się
zachowujesz,
bo jesteś niedobry, zły”. Potrzeba
obcowania z innymi
(kontaktu) powinna być zaspokajana przez serdeczność, zwracanie uwagi
na dziecko, przytulanie, rozmowę, uśmiechanie się do niego,
wspólne przeżywanie radości i niepowodzeń. Potrzeba
aktywności , to
działania rodziców ukierunkowane na osiąganie pozytywnych
celów przez dziecko w kierunku wartości nie tylko
materialnych,
ale intelektualnych, społecznych i moralnych. Zaspokajanie własnych
potrzeb, a nie oczekiwanie, że ktoś je zastąpi.
Rodzice sami dostarczają dziecku wzorów w zakresie
zaspokajania
potrzeb. Ważne byśmy czynili to świadomie, w sposób
przemyślany.
„Największym
problemem wychowawczym nie jest to, że dzieci nie słuchają dorosłych,
ale, że ich naśladują w tym, co złe i dobre.”
Bądźmy więc
dobrym przykładem dla swoich dzieci. Uczmy się być rodzicami i pamiętajmy, że
dziecko:
·
żyjące w akceptacji i przyjaźni uczy się znajdować miłość na świecie
· otaczane uczciwością uczy
się sprawiedliwości
· podtrzymywane zachętą uczy
się pewności
siebie
· obdarzane pochwałami uczy
się doceniać innych
· stale zawstydzane uczy się
poczucia winy
· nieustannie krytykowane uczy
się potępiać
· wyśmiewane uczy się
nieśmiałości
Opracowała: Alicja Woźniak
Literatura:
D. Popławska-
,,Nakazy- Zakazy- Kary"- ,,Wychowawca" marzec 2003
J. Maciaszkowa- Kultura pedagogiczna, ,,Pedagogika opiekuńcza", WSiP
1977
|
|