|
Trudności w czytaniu
i pisaniu u dzieci w młodszym wieku szkolnym
|
Trudna
jest sytuacja dzieci, które już od najmłodszych lat szkoły
podstawowej nie mogą sobie poradzić z nauką, bo nie są w stanie
opanować umiejętności czytania i pisania w czasie przewidzianym
programem szkolnym. Dzieci te znając litery nie potrafią płynnie
czytać, często nieudolnie składając głoski przekręcają wyrazy, gubią
sens czytanego zdania. W pisaniu „gubią” litery,
przekręcają ich kolejność, zniekształcają obraz graficzny liter,
opuszczają końcówki wyrazów. Uczeń może wiele razy
przepisywać ten sam tekst i za każdym razem robić coraz to nowe błędy,
może czytać wiele książek i robić dużo błędów ortograficznych,
zaczyna pisać ładnie, a kończy bardzo brzydko. Trudności w czytaniu
(dysleksja) i pisaniu (dysgrafia i dysortografia) mogą występować mimo
braku wady wzroku i słuchu, pomimo prawidłowej inteligencji.
Najczęściej dają one znać w pierwszych latach nauki i mogą występować
do końca życia. Jeżeli dysleksja zostanie późno rozpoznana, może
dojść do wtórnych zaburzeń emocjonalnych i motywacyjnych: dzieci
oskarżane są o lenistwo, niechęć do nauki, oceniane jako mało
inteligentne. Zatem skutki są spostrzegane jako przyczyny trudności w
pisaniu i czytaniu.
Oto paradoksy, które towarzyszą trudnościom w czytaniu i pisaniu:
1. Dziecko niby widzi, a nie widzi
Występuje zaburzenie spostrzegania – analizy i syntezy wzrokowej,
pamięci, koordynacji wzrokowo – ruchowej, a nie wady wzroku.
Dziecko nieprawidłowo spostrzega litery, wyrazy podczas czytania i
błędnie je zapisuje.(myli litery podobne m n, l t, b
d, p g). Likwidują to zaburzenie ćwiczenia koordynacji wzrokowo -
ruchowej,
pamięci, spostrzegania.
2. Dziecko jest
inteligentne, a nie może nauczyć się
czytać i pisać
Trudności w nauce występują pomimo, że dziecko jest prawidłowo
rozwinięte, ma zapewnione warunki do nauki Dziecko potrafi wykonywać
zadania arytmetyczne na cyfrach arabskich, lecz pisze bezsensowne
wyrazy podczas pisania ze słuchu, nie czyta tylko literuje wyrazy.
3. Dziecko uczy się,
a posądzane jest o lenistwo
Rodzice pracują z dzieckiem, ale nie przynosi to pożądanych
wyników np. dziecko może wielokrotnie poprawnie
przepisywać
tekst, a powinno rozwijać funkcje językowe. W rezultacie efekty tej
pracy są mizerne.
4. Dziecko
umie, lecz....nie umie
Często zdarza się, że dziecko dyslektyczne posiada wiedzę z danego
przedmiotu, ale nie potrafi wykazać się podczas sprawdzania przez
nauczyciela. Przyczyną takiej sytuacji mogą być słabe możliwości
językowe i niska umiejętność swobodnego wypowiadania się, a także
zaburzenie emocjonalne, które powodują wzrost napięcia podczas
egzaminowania i brak gotowości natychmiastowego przypomnienie sobie
posiadanych informacji.(pustka w głowie). Inna przyczyna- zaburzenia
uwagi i nadpobudliwość psychomotoryczna – dziecko nie koncentruje
się, gubi się podczas czytania – ogromne konsekwencje ponosi tu
uczeń przy rozwiązywaniu zadań z matematyki, fizyki czy chemii.
5. Dziecko dobrze
radzi sobie z przedmiotami
szkolnymi poza językiem polskim
Widać to w nauczaniu początkowym. W starszych klasach trudności szkolne
wpływają na inne przedmioty, ponieważ dziecko zdobywa wiedzę
głównie czytając.
6. Dziecko
jest dobrym uczniem z określonego
przedmiotu, a nie jest w stanie wykonać niektórych zadań
Dobrzy matematycy popełniają błędy z powodu przestawiania cyfr,
odczytywania ich od prawej do lewej strony (95=59), mylenia
znaków nierówności.
7. Dziecko zna
zasady ortografii, a robi błędy
ortograficzne
Słaba pamięć wzrokowa, obniżenie uczenia się wzrokowo – ruchowego
sprzyja tego typu trudnościom. Wtedy nie wystarczy dużo czytać, pisać
wiele dyktand. (należy np. zapamiętywać pisownię poprzez wodzenie
palcem po danym wyrazie napisanym dużymi literami, wyklejonym
plasteliną, skojarzenia z obrazkiem lub z wierszykiem)
8. Dziecko
przepisuje teksty ze wzoru z błędami
Przepisywanie tekstu wydaje się być najłatwiejszą formą pisania.
Wzór znajduje się cały czas przed oczami dziecka, więc może ono
wrócić do niego kiedy tylko zechce. Tymczasem wyodrębnianie
elementów z całości na podstawie informacji zapisanych w pamięci
wzrokowej, składanie obrazu w całość, powiązanie tego z ruchami ręki,
która zapisuje wyrazy jest dla dziecka trudne. Trudności
zwiększają się, gdy dochodzą zakłócenia percepcji przestrzennej
i
gdy dziecko ma problemy z koncentracją uwagi. Nie pomaga wtedy
wielokrotne przepisywanie tekstu. Dziecko popełnia te same lub nowe
błędy. Ćwiczeniami wskazanymi są wtedy usprawnianie funkcji wzrokowych,
percepcji wzrokowo – przestrzennej, koordynacji wzrokowo –
ruchowej.
9. Dziecko jest
twórcze, ale nie potrafi
wykonać zadań odtwórczych
Są dzieci, które tworzą własne kompozycje z klocków, ale
nie umieją układać ich według danego wzoru. Nie potrafią zapamiętać
wierszyka czy piosenki, a tworzą własne, ciekawe teksty. Świadczy to o
znacznych możliwościach intelektualnych, przy zaburzonym spostrzeganiu
wzrokowo - przestrzennym i słabej pamięci słuchowej i werbalnej. Zdarza
się, że takie dziecko wie jak wykonać zadania matematyczne, ale nie
potrafi obliczyć działań w pamięci, nie umie też nauczyć się tabliczki
mnożenia. (słaba pamięć operacyjna, słuchowa przy dobrym myśleniu
matematycznym)
10. Dziecko dobrze
widzi, a rysuje i pisze
zwierciadlanie
Pisanie liter i cyfr jak w lustrze, podejmowanie prób pisania od
strony prawej do lewej, zapisywanie w tym porządku liter, czytanie
wyrazów od końca, nie wynika z wady wzroku. Przyczyną może być
opóźniony proces ustalania się lateralizacji (dominacji ruchowej
jednej z rąk, jednego z oczu, zaburzenia orientacji w lewej i prawej
stronie schematu ciała i przestrzeni).
11. Dziecko nie ma
wad słuchu i wymowy, lecz
przekręca słowa lub nie potrafi ich sobie przypomnieć
Zaburzenia pamięci fonologicznej sprzyjają trudnościom w zapamiętywaniu
i przypominaniu sobie nazw. Dzieci mają osłabioną płynność słowną np
nie potrafią szybko nazywać obrazków. W ćwiczeniach trzeba
rozwijać funkcje językowe.
12. Dziecko potrafi
pierwsze linijki tekstu przepisać
ładnie, pozostałe prawie nieczytelnie
Dorośli uważają, że dziecko nie ma motywacji do pracy. Tymczasem jeżeli
dziecko jest mało sprawne manualnie, ogromnym wysiłkiem dla niego jest
uzyskanie dobrego poziomu graficznego pisma. Skutkiem tego wysiłku jest
duże zmęczenie fizyczne i psychiczne, które powoduje spadek
poziomu pisma pod koniec pisania.
Jak pomóc dziecku, które z jednej
strony wykazuje prawidłowy rozwój intelektualny, z drugiej zaś
ma trudności w zdobywaniu podstawowych umiejętności
szkolnych?
Dysleksję rozpoznaje się na podstawie badań
psychopedagogicznych,
czasem poszerzonych o konsultacje medyczne.
Mogą wystąpić trzy typy dysleksji:
1.Wzrokowo –
przestrzenna – zaburzenia
percepcji i pamięci wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej, orientacji
w schemacie ciała i przestrzeni
2. Słuchowo –
językowa – zaburzenia
analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego, pamięci fonologicznej
3. Mieszana
– zaburzenia procesów
percepcyjnych i językowych
Praca z dzieckiem dotyczy zarówno usprawniania
zaburzonych
funkcji jak i doskonalenia umiejętności czytania i pisania.
Najskuteczniejsze ćwiczenia doskonalące czytanie:
· Całościowe czytanie sylab i wyrazów z
wykorzystaniem rozsypanek wyrazowych, dobieraniem wyrazów do
obrazków, zagadek, rebusów
· Czytanie sylabami, podkreślanie sylab po ich
przeczytaniu, oddzielanie sylab pionowymi kreskami, uderzania
ołówkiem o blat stołu w rytm czytania sylab
· Naprzemienne czytanie, z osobą dorosłą,
wyrazów i zdań
· Czytanie selektywne (wybiórcze)
wybranych wyrazów, dzieci w cichym czytaniu podkreślają wybrane
wyrazy, potem głośno je odczytują
· Czytanie z przesłoną, czyli okienkiem
ułatwiającym koncentrację uwagi na wybranym wyrazie
· Czytanie chóralne, zapewniające
anonimowość, chroniące przed ośmieszeniem
· Czytanie nastawione na rozumienie treści
– pytania, polecenia
W wyniku doznanych niepowodzeń u dzieci z dysleksją szybko
pojawiają
się dodatkowe zaburzenia: paniczny lęk przed czytaniem i pisaniem,
reakcje nerwicowe i zaburzenia emocjonalne, poczucie niskiej wartości,
zaniżona samoocena, spadek motywacji do nauki, konflikty z
rówieśnikami, zaburzenia uwagi, brak odporności na sytuacje
trudne.
Wobec tego ważna jest jak najwcześniejsza interwencja i
rozpoczęcie
terapii natychmiast po rozpoznaniu objawów, aby uniknąć
następstw tego zaburzenia.
Opracowała:
Elżbieta Siorek
Literatura:
„Dysleksja
rozwojowa w praktyce pedagogicznej” – w Nauczanie
zintegrowane 2003/2
„Dysleksja
rozwojowa i paradoksy” – w Nauczania zintegrowane 2002/1
|
|