Lekcja w-f Tańczymy poloneza Małe chearleaders Szkolne jasełka Dzień Mamy
 Szkoła Podstawowa nr 9 w Rzeszowie    
Strona główna
Nasza dzielnica
Historia szkoły
Nauczyciele
Uczniowie
Aktualności
Kronika szkoły
Absolwenci
Przydatne adresy

         

" Droga do wolności "-

scenariusz akademii z okazji Świeta Niepodległości

Dekoracje: :napisy na planszach historycznych dat zwiaząnych z Odzyskaniem Niepodleglościi, napisy z nazwiskami bohaterów tych wydarzeń,na czerwonym płótnie, dekoracje symboli narodowych: flagi, godła i hymnu. W oddali brzozowy krzyż, wokół niego zaświecone lampki, napisy na głównej tablicy biało - czerwonymi literami: "Droga do wolności", a wzdłuż drogi daty:1791,1794, 1807,1830,1846,1863,1914,1918.

Uczniowie:  recytatorzy po lewej stronie ubrani w stroje: Kościuszki, Dabrowskiego, Piłsudskiego, stroje szlacheckie, uczniowie pozostali siedzą w ławkach, w strojach szkolnych, ponieważ uroczystść jest przygotowana w formie lekcji historii, dodatkowymi elementami dekoracji jest mapa Polski, biurko, biblioteczka z ksiażkami.
 
Narrator:
Za kilka dni będziemy obchodzić... rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości.Z tej okazji przygotowalismy część artystyczną, aby uczcić to narodowe święto, a jednocześnie chcemy uświadomić wszystkim, ze zaciera się wsród nas znajomość ważnych dla Polski wydarzeń historycznych.Pragniemy dziś zaprosić zebranych na lekcję historii, ktorej tematem będzie: Droga do wolności.
Poczet sztandarowy: Bacznosć! Do hymnu!: "Jeszcze Polska" Spocznij.

Recytator:
          Opowiedz nam moja Ojczyzno
          jak matka dzieciom ciekawym
          o latach znaczonych blizną
          na wiekach chwały i sławy.

          Biel śniegu i żar czerwieni,
          i orły dumne piastowskie,
          to wieczne symbole tej ziemi
          najbliższe sercu, bo polskiej.

          Wytłumacz nam tak jak umiesz,
          skąd czerwień i biel sztandarów,
          niech ludzie żyją tu dumnie,
          że taki wydał ich naród.

Scenka:
Uczeń 1:   Ojej, jacy nudziarze, od godziny recytuja jakieś wiersze, odkąd zapisali się do kółka recytatorskiegonic nie robią, tylko recytują i recytują.

Uczeń 2:    No właśnie, oni za dużo recytują, a ty za dużo gadasz, lepiej nie przeszkadzaj- tylko zabieraj sie do nauki- musimy szybko nauczyć się na sprawdzian z historii. Pan dyrektor powiedział, że pytania związane będą  z 11 listopada 1918 r.

Uczeń 1:    A co takiego wydarzyło się 11 listopada 1918 r.?

Uczeń 2:    Nie dziwię się, że masz jedynkę z historii-  to przecież Święto Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Po 123 latach niewoli Polska odzyskała utraconą w 1795r. wolność. Została wtedy rozebrana między Rosję, Prusy, Austrię.

Recytator: ( na podkładzie melodii polonez Ogińskiego)
          "O moja ojczyzno"
          O moja ojczyzno płacze serce moje
          Austria,Rosja, Prusy,
          zagrabiły ziemie twoje
          silną i potężną wszyscy Cię pamiętamy
          co sie teraz stało z Twoimi synami?
          Kłócą się i o Ciebie wcale nie dbają
          Czy teraz w tym nieszczęściu sie opamiętają?

Piosenka: "Marsz obozowy z 1831r."

Narrator 1:
Chociaż Polski nie było na mapie, Polacy czynili wysiłki, by odzyskać wolnosć.
J.H.Dąbrowski utworzył Legiony Polskie we Włoszech.
Nie zdołały one co prawda wyzwolić Ojczyzny, ale walcząc u boku Napoleona
przyczyniły się do utworzenia w 1807r. zalążka państwa polskiego pod nazwą Ksiestwa Warszawskiego.

Narrator 2:
Niedługo potem rozpaliły się nowe nadzieje Polaków- 29 listopada 1830r. wybuchło powstanie listopadowe,
1846 powstanie krakowskie, 1863 powstanie styczniowe.

Recytator:
Ojczyzno! Nie płacz swych dzieci, co giną.
Niechaj krew płynie i łzy niechaj płyną.
Niechaj się z ziemi wstrzasają krawędzie.
Jest Bóg nad nami, więc i Polska będzie.

Piosenka: "Nie rzucim ziemi"

Narrator:
Dla ratowania ginącej ojczyzny w latach 1788-1792 obradował Sejm Wielki, podczas którego w 1791r. uchwalono
Konstytucję 3-Maja.

Piosenka: "Zgoda Sejmu"

Narrator:
Niestety, Polacy tylko 2 lata cieszyli sie konstytucją. Znaleźli się zdrajcy,
którzy udali sie do carycy Rosji- Katarzyny, by pomogła zniszczyć to wielkie dzieło.
Niewielka armia polska nie mogła pokonać wroga. Rosja i Prusy znów zagarniają następną część ziem Polski.
Staliśmy się maleńkim państewkiem.

Piosenka: "Orzeł biały"

Narrator:
Mimo, że Polskę wymazano z mapy świata nie wymazano jej z serc Polaków.
Na czele patriotów stał Tadeusz Kościuszko.

Scenka:
Uczeń 1:    A kto to taki?
Uczen 2:    Nie wiesz? Naczelnik powstania, które wybuchło w 1794r.
a w historii nazywa sie kosciuszkowskim od jego imienia. Zresztą sam zobacz!

2 Recytatorów:
          "Na krakowskim rynku"
          Na krakowskim rynku
          Wszystkie dzwony biją,
          Cisną sie mieszczany z wyciagnięta szyją
          Na krakowskim rynku- tam ludu gromada
          Tadeusz Kościuszko dziś przysięgę składa
          Zagrzmiały okrzyki- jak tysięczne działa
          swego bohatera Polska wita cała
          Wyszedł pan Kościuszko, w krakowskiej sukmanie,
          odkrył jasne czoło na to powitanie.
          Odkrył jasne czoło, klęknąl na kolana!
          Ślubuję Ci życie Ojczyzno kochana!
          Ślubuje Ci duszę, za Bożą pomocą
          wolność wrócić muszę!
          Zabłysła mu w ręku szabla poświęcona
          -Niech żyje- powiedział; Litwa i Korona!
          I wzniósł ją oburącz w to jasne zaranie
          Ogłaszam przed niebem narodu powstanie
          a głosy buchnęły wskroś rynku i grodu
          Niech zyje Kosciuszko- Naczelnik narodu!

Piosenka: "Bartoszu, Bartoszu"

Recytator:
          Poszedł nasz Kosciuszko przez ten polski kraj,
          A ty mu szablico poloneza graj!
          Poszedł nasz Kosciuszko na boje, na trud,
          A z nim wierne serca, wierny polski lud.

Narrator:
Po pół roku bohaterskich walk powstanie kosciuszkowskie upadło.
Ranny Kosciuszko dostał się do niewoli. W 1795r. nastapił III rozbiór Polski.
Polska na 123 lata popadła w niewolę. Polacy nigdy nie pogodzili się z niewolą,
organizowali powstania, bronili języka polskiego i tradycji narodowych. W domach czczono pamięć bohaterów,
uczono się historii. Dzięki temu Polska przetrwala, choć jej nie bylo na mapie.

Piosenka: "Jeszcze jeden mazur dzisiaj"

Recytator:
          Synkowie moi, poszedłem w bój
          Jak wasz diadek, a ojciec mój.
          Jak ojca- ojciec i ojca dziad
          Co z Legionami przemierzał świat
          Szukajac drogi przez krew i blizny
          Do naszej wolnej Ojczyzny!

Piosenka: "Rozkwitaly pąki białych róż"

Scenka:
Uczeń 1:     No to już nic nie rozumiem! Dąbrowskiemu się nie udało,powstanie listopadowe upadlo,
w powstaniu styczniowym przegrali. Jak to się w końcu stało, że Polakom udalo się wyzwolić?

Uczeń 2:     Nie można wymazać u człowieka pamięci o przeszłosci, a tym samym zabić ducha wolnosci.
Symbolem walki Polskę były dzieci z Wrześni.

Recytator:
          Tam od Gniezna i od Warty
          Biją głosy w świat otwarty
          Biją głosy, ziemia jęczy
          Prusak polskie dzieci męczy
          Za ten pacierz w polskiej mowie,
          co go dali nam ojcowie,
          co go nas uczyly matki
          Prusak polskie męczy dziadki.

Piosenka: "Bywaj dziewcze zdrowe"

Narrator:
Marzenia Polaków o odzyskaniu niepodległości zaczęły się spelniać dopiero około 1914r.
Zakończyła się I wojna światowa.Człowiekiem, który przyczynil się do odzyskania niepodleglości byl Józef Piłsudski,
twórca Legionów Polskich.

Piosenka: "Pierwsza brygada"

Narrator:
11listopada 1918r. to jedna z najważniejszych dat w dziejach Polski
Dzień ten wieńczy blisko półtorawiekowe dążenia Polaków do utraconej niepodleglości.
Tych, którzy wierzyli, że jeszcze nie zginęła. Niepodleglość wywalczyli sobie sami Polacy,
którzy zachowali wiarę w odrodzenie naszego państwa.

Piosenka: "Marsz, marsz Polonia"

Narrator:
Dzis nasza ojczyzna jest wolna. Młode pokolenie może w spokoju rozwijać się i realizować swoje plany życiowe.
Niech słowa poety staną się dla nas jedną ze wskazówek życiowych.

Recytator:
          Słowo Ojczyzna nie należy wymawiać zbyt często, ani zbyt szybko,
          aby nie zatraciło sensu powierzonego przez przodków.Lepiej słowo to
          po prostu zawinąć w płótno i położyć na dno rodzinnej szkatuły, pomiędzy fotografie.
          Słowo Ojczyzna należy wydobywać na przykład na Święto Zmarłych lub
          Święto Zmartwychwstania i kłaść na białym obrusie.

Piosenka: "Ojczyzno ma"

Scenka:
Uczeń 1:     Myślę, że poprawisz teraz swoją ocenę z historii i już będziesz wiedział, dlaczego obchodzimy co roku w Polsce
święto 11 listopada.
Uczeń 2:     Tak, nie muszę nawet zaglądać do książek.
Uczeń 1:     Ale czy wszyscy znają te daty? No to sprawdźmy?
Opracowała: Barbara Woźniak

Bibliografia:
,,Strofy o Ojczyźnie".Antologia, Iskry, Warszawa 1978
,,Marsz, marsz Polonia.Pieśni, z którymi szliśmy do niepodległości". Wybór i opracowanie W. Panek, Warszawa 1988
,,Śpiewnik 1914 - 1918" pod. red. M. Sarta, Warszawa 1989