|
Zachowania
agresywne ,
a funkcjonowanie
dziecka w szkole
|
Według definicji psychologów agresja rozumiana jest jako
zachowanie ukierunkowane na zadanie cierpienia innemu człowiekowi. Może
przybierać formy agresji jednostkowej i grupowej. Zastanawiamy się co
rodzi agresję ? Może jest ona wrodzona ? Okazuje się, że w większej
mierze jest to zjawisko związane z dziedziczeniem społecznym niż
biologicznym. To bowiem rodzice w dużej mierze modelują zachowanie
swoich dzieci. Na przykład agresywne zachowania rodziców
mają w tym względzie wzorotwórcze znaczenie dla młodego
pokolenia. Wzorce zostają przenoszone i powielane. Obok
terminów ,,agresja" używa się często terminów
,,wrogość" czy ,,destruktywność". Najbardziej niezawodną formą
wywołania agresji jest prowokacja, zniewaga czy to słowna czy w formie
fizycznej. Samo zjawisko agresji zawsze było obecne wśród
dzieci i młodzieży. To co stanowi jego nowy wymiar to rozmiary,
rozpowszechnienie, natężenie i dynamika. Narasta brutalność,
bezwzględność zachowań bardzo często tragiczna w skutkach.
Prawidłowe funkcjonowanie człowieka jako jednostki społecznej powinno
być oparte na szeroko pojętej akceptacji. Akceptacji przez
rodziców, dom, szkołę, kościół, grupy społeczne
i rówieśnicze. Brak poczucia bezpieczeństwa,
powodowany przez któryś z czynników może
prowadzić do frustracji a w konsekwencji do agresji .Naturalną sprawą
jest, że każdy człowiek ma swoje potrzeby. Rosną one wraz z wiekiem.
Rodzice w mądry sposób powinni je zaspokajać. Jeżeli nie są
zaspakajane, a wręcz tłumione kiedyś mogą doprowadzić do ich
gwałtownego wyzwolenia - np. agresja skierowana do koleżanki z powodu
zazdrości o różne przedmioty czy ubrania. W wyniku panującej
sytuacji ekonomicznej wzrasta liczba rodzin zagrożonych,
patologicznych. One nie są odpowiednim środowiskiem wychowawczym.
Dzieci rodziców agresywnych, tłumione w domu poprzez kary,
wyładowują swe napięcie na rówieśnikach. Noszą w sobie
uświadomione lub nieuświadomione poczucie typu: ,,jestem zły ", ,,nikt
nie będzie chciał się ze mną zadawać". Dzieci z tych rodzin
bardzo często :
- izolują się
- trwale unikają jakichkolwiek stosunków z
rówieśnikami
- przybierają postawę demonstracyjną
- aktywnie okazują niezadowolenie przez gesty, wyrzuty, aluzje
- przybierają postawę ataku
- polegającą na czynnościach zmierzających do zaszkodzenia danej
osobie.
Obecnie wiele się mówi o kryzysie wychowania szkolnego, o
osłabieniu funkcji wychowawczej rodziny, o braku autorytetów
wychowawczych, niewłaściwych metodach i błędach
wychowawczych, o destruktywnym wpływie środków
masowego przekazu, internetu, nieograniczonym dostępie do
kaset video czy obecnie tak modnych gier komputerowych. Obcowanie ze
scenami przemocy powoduje zobojętnienie na te bodźce (obniżenie poziomu
lęku ) i stają
się one źródłem modelowania zachowań antyspołecznych -
agresywnych. Wielokrotnie powtarzane drastyczne sceny uruchamiają u
dzieci mechanizm obronny. Młodzi ludzie znieczulają się na
ból, bagatelizują strach, tracą zdolność dostrzegania
cierpienia innych, są bardziej pobudliwi i reagują agresywnie. Należy
więc czuwać nad tym, by dziecko nie było tymi sprawami zbyt
zaabsorbowane Najczęstsze przejawy agresji w szkole to:
bójki, znęcanie się nad młodszymi, wymuszanie,
groźby, wulgarne słownictwo, niszczenie mienia.
Jesteśmy
odpowiedzialni za odpowiednią organizację czasu wolnego naszych dzieci.
Dzieci agresywne w szkole dają się zauważyć w różnych
sytuacjach; na lekcji, przerwie, na wycieczkach, zabawach, rozgrywkach
sportowych. Na podstawie tych obserwacji potwierdza się, że są one
znerwicowane, lękliwe, wycofane .Nie oznacza to, że dzieci te zawsze
wymagają fachowej pomocy. Stąd ważne jest, aby w kontaktach na linii
rodzic - nauczyciel analizować na bieżąco dostrzeżone i niepokojące
problemy .Najczęstszymi przejawami agresji w szkole są :
bójki, znęcanie się nad młodszymi czy słabszymi kolegami,
niszczenie mienia szkolnego, czy cudzego. By eliminować tego typu
zjawiska potrzebna jest też odpowiednia postawa dzieci pokrzywdzonych.
Często zastraszone boją się przyznać rodzicom i nauczycielom, że ktoś
je krzywdzi .Jeżeli nauczymy dzieci rozmawiać z dorosłymi o tych
problemach, wielu przykrych sytuacji można będzie uniknąć. Ważną rolę w
generowaniu zachowań agresywnych przypisuje się nauczycielom.
Wyniki wielu badań świadczą, że popularność nauczyciela,
której wskaźnikiem jest ,,lubienie" go przez
uczniów zależy zarówno od jego bogactwa
umysłowego, jak i postaw społecznych. Składa się na to bogata wiedza,
umiejętność jej przekazania, rozbudzanie ich zainteresowań,
sprawiedliwość. Jedną z pozytywnych cech osobowości nauczyciela jest
jego życzliwa postawa wobec uczniów. Dostarcza ona modeli
pro - społecznego zachowania się, sprzyja zaspokajaniu potrzeb
uczniów, wpływa na tworzenie atmosfery współpracy
i współdziałania. Ogromną rolę przy kształtowaniu
prawidłowych stosunków społecznych w zespole klasowym
odgrywa styl kierowania klasą. Najbardziej pożądany jest styl
demokratyczny .W takiej klasie powstanie klimat, w którym
uczeń będzie czuł się swobodny i stymulowany do rozwoju, będzie
doświadczał tego, że nauczyciel naprawdę stara się zrozumieć jego
odczucia.
Opracowała: Elżbieta
Stanio
Literatura:
1.
Z. Skorny - ,,Psychologiczna analiza agresywnego zachowania
się"- PWN Warszawa 1980
2.
J. Grochulska -
,,Reedukacja dzieci agresywnych" - WSiP 1982
3.
Z. Skorny -
,,Psychologia
wychowawcza dla nauczycieli" - WSiP 1992
|
|