Priorytet
IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Działanie 9.1: Wyrównywanie
szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych
świadczonych w systemie oświaty.
Podziałanie 9.1.2:
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o
utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w
jakości usług edukacyjnych.
Instytucja Zarządzająca: Departament
Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego
Instytucja Pośrednicząca:
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie.
Beneficjent: Gmina Miasto
Rzeszów.
Jednostka Realizująca Projekt:
Wydział Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa.
Wartość projektu: 1 923 051,47 PLN
Kwota dofinansowania: 1 923 051,47
PLN
Okres realizacji: 01.08.2011 r.
– 30.07.2013 r.
Opis projektu:
Celem projektu jest
wsparcie indywidualnego rozwoju uczniów klas I – III z 24
szkół podstawowych funkcjonujących w Gminie Miasto
Rzeszów dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych
uczniów i uczennic oraz ich możliwości psychofizycznych. Projekt
jest uzupełnieniem form wsparcia udzielanego dzieciom klas I ─ III
rzeszowskich szkół podstawowych w ramach indywidualizacji
(wynika to z podstawy programowej kształcenia ogólnego),
która jest stałym sposobem funkcjonowania szkoły i zapewnienia
odpowiedniej jakości nauki. Wśród problemów szkół
podstawowych funkcjonujących na terenie Rzeszowa pozostaje zapewnienie
możliwości wyrównania szans edukacyjnych oraz rozwijanie
umiejętności uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych
w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych. Zdiagnozowane problemy i
uzdolnienia uczniów świadczą o potrzebie zastosowania
indywidualizacji nauczania, co pozwoli również na zmniejszenie
lub/i całkowitą eliminację czynników wpływających na
nierówność szans uczniów w procesie kształcenia oraz
rozwijanie ich umiejętności.
Zakres
rzeczowy projektu:
Projekt
obejmuje:
1.
Przeprowadzenie następujących rodzajów zajęć dla uczniów
klas I – III:
a) zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i
pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją,
b) zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu
umiejętności matematycznych,
c) gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
d) zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla
dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
e) zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami
rozwoju mowy,
f) zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów
szczególnie uzdolnionych w dziedzinie nauk
matematyczno-przyrodniczych.
2.
Doposażenie bazy dydaktycznej szkół podstawowych w materiały
dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt niezbędne do realizacji
zaplanowanych zajęć dodatkowych.
Efekty
realizacji projektu:
Realizacja wyżej
wymienionych działań przyczyni się do:
1.
Poprawy umiejętności płynnego czytania, czytania ze zrozumieniem i
poprawnego pisania.
2.
Poprawy sprawności rachunkowej oraz umiejętności logicznego myślenia
oraz rozwijania zdolności uczniów szczególnie
uzdolnionych w dziedzinie nauk matematyczno- przyrodniczych.
3.
Rozwijania umiejętności radzenia sobie z uczuciami i stresem oraz
asertywności.
4.
Zwiększenia aktywności ruchowej oraz wyrobienia nawyków
zachowywania prawidłowej postawy ciała.
5.
Zniwelowania lub/i wyeliminowania wad wymowy uczniów.
Stan
realizacji projektu:
ROK
2011
W dniu 28 lipca Gmina Miasto
Rzeszów złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w
Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Rzeszowie.
W dniu 3 sierpnia Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie podjął
decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu ze środków Unii
Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W dniu 21 września podpisano umowę o dofinansowanie projektu pomiędzy
Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Miasto
Rzeszów.
We wrześniu w szkołach podstawowych biorących udział w projekcie
została przeprowadzona diagnoza uczniów uczęszczających w roku
szkolnym do klas I oraz zostały zebrane informacje, czy uczniowie
zdiagnozowani w 2010 roku potrzebują jeszcze wsparcia. Diagnoza została przeprowadzona przez
zespół nauczycieli odpowiedzialnych za opracowanie i wdrożenie
działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I – III powołany przez dyrektora
każdej z 24 szkół podstawowych.
Zarządzeniem Nr VI/335/2011 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 12
października 2011 r. został ustalony Regulamin uczestnictwa w projekcie.
28 października zostało wszczęte postępowanie przetargowe na wyłonienie
wykonawców do przeprowadzenia zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych,
wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego uczniów w
24 rzeszowskich szkołach podstawowych.
W listopadzie została zakończona rekrutacja uczniów i uczennic
klas I – III szkół podstawowych biorących udział w
projekcie. Zespół nauczycieli z każdej szkoły podstawowej,
powołany przez dyrektora, zgodnie z Regulaminem uczestnictwa w
projekcie, utworzył listę podstawową i rezerwową uczestników
projektu.
30 listopada został ogłoszony przetarg na dostawę pomocy dydaktycznych
niezbędnych do prowadzenia zajęć dodatkowych realizowanych w ramach
projektu.
1 grudnia został rozstrzygnięty przetarg na realizację zajęć
dodatkowych. Wyłoniono firmę NZOZ PODKARPACKIE Centrum Logopedyczne
,,GADUŁA” S.C. do przeprowadzenia zajęć dla dzieci z trudnościami
w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją; zajęć dla
dzieci z trudnościami w zdobywaniu podstawowych umiejętności
matematycznych, zajęć logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju
mowy oraz firmę Fundacja na rzecz pomocy społecznej ,,PROMYK” do
przeprowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami
postawy, zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci z
zaburzeniami komunikacji społecznej, zajęć rozwijających
zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych w
dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.
W drugiej połowie grudnia rozpoczęła się realizacja zajęć dodatkowych,
pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu.
23 grudnia został ogłoszony przetarg na dostawę komputerów,
tablic interaktywnych, projektorów multimedialnych, stolika pod
projektor i oprogramowania w ramach projektu.
ROK
2012
27 stycznia ponownie został ogłoszony
przetarg na dostawę pomocy dydaktycznych: Część I Pomoce dydaktyczne
– książki i gry edukacyjne, Część II Pomoce dydaktyczne do
gimnastyki korekcyjnej i Część III Pozostałe pomoce dydaktyczne.
28 lutego zostało rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę komputerów, tablic
interaktywnych, projektorów multimedialnych, stolika pod
projektor i oprogramowania w ramach projektu. W marcu została podpisana
umowa z wyłonionym wykonawcą.
W terminie do 17 kwietnia dostarczono do 24 szkół podstawowych
objętych projektem ww. sprzęt i oprogramowanie.
18 kwietnia zostało rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę pomocy dydaktycznych: Część II
Pomoce dydaktyczne do gimnastyki korekcyjnej.
25 kwietnia został ponownie ogłoszony przetarg na dostawę pomocy
dydaktycznych: Część I Pomoce dydaktyczne – książki i gry
edukacyjne oraz Część II Pozostałe pomoce dydaktyczne.
28 maja zostało rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę pomocy dydaktycznych: Część I
Pomoce dydaktyczne – książki i gry edukacyjne oraz Część II
Pozostałe pomoce dydaktyczne.
W terminie do 1 czerwca dostarczono do szkół podstawowych
objętych projektem pomoce dydaktyczne – Część II Pomoce
dydaktyczne do gimnastyki korekcyjnej.
15 czerwca zostały zakończone zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne
realizowane w ramach projektu.
Decyzją Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie z dnia 25
kwietnia 2012 r. projekt pn.: ,,Indywidualizacja procesu nauczania w
klasach I – III rzeszowskich szkół podstawowych”
będzie kontynuowany w roku szkolnym 2012/2013.
W lipcu została podpisana umowa z wykonawcą na dostarczenie ww. pomocy
dydaktycznych.
Zarządzeniem Nr VI/762/2011 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 19
października 2012 r. został ustalony Regulamin uczestnictwa w projekcie.
W terminie do końca października w szkołach podstawowych została
przeprowadzona diagnoza oraz rekrutacja uczniów na zajęcia do
projektu. Diagnoza została przeprowadzona przez zespół
nauczycieli powołany przez dyrektorów każdej z 24 szkół
podstawowych. Ww. zespół odpowiedzialny jest za opracowanie i
wdrożenie działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania
i wychowania uczniów klas I – III. Do Biura Projektu
zostały również przekazane listy podstawowe oraz listy rezerwowe
uczestników projektu.
Aktualnie w Biurze Projektu przygotowywana jest dokumentacja
przetargowa na wybór wykonawcy do przeprowadzenia zajęć w roku
szkolnym 2012/2013.
|