Każdej racjonalnie myślącej osobie trudno jest
przystać na wizję szkoły bez biblioteki, która zaspokaja
potrzeby czytelnicze, edukacyjne, poznawcze, społeczne uczniów,
rodziców i nauczycieli. Gromadzi bowiem książki, czasopisma i
inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego
szkoły.
Zbiory
naszej biblioteki szkolnej obejmują głównie:
1) dokumenty piśmiennicze:
- wydawnictwa informacyjne (słowniki, atlasy, roczniki statystyczne,
różne teksty źródłowe) itp. w ilości wystarczającej na
wyposażenie księgozbioru podręcznego w czytelni
i w pracowniach przedmiotowych, podręczniki i programy szkolne
dla nauczycieli,
- lektury podstawowe do języka polskiego i nauczania zintegrowanego,
- lektury uzupełniające do języka polskiego,
- literaturę popularnonaukową i naukową w ilości zaspokajającej
potrzeby uczniów i nauczycieli,
- wybrane pozycje z literatury pięknej — w odpowiednich
proporcjach według wieku uczniów,
- wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa do
księgozbioru podręcznego i ewentualnie do pracowni,
- czasopisma przedmiotowo-metodyczne, wybrane czasopisma naukowe,
popularnonaukowe, społeczno-kulturalne, gazety - inne wydawnictwa
potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów
nauczania,
- podstawowe wydawnictwa z psychologii, filozofii, socjologii,
pedagogiki i dydaktyki różnych przedmiotów nauczania,
stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i
pedagogizacji rodziców.
2) Materiały audiowizualne
gromadzi się w zasadzie dla potrzeb dydaktyki bibliotecznej, a w
przypadku możliwości indywidualnego udostępniania na miejscu lub
wypożyczania do domu- z zakresu wszystkich przedmiotów nauczania
w ilości stosownej do potrzeb.
Strukturę szczegółową zbiorów determinuje:
profil szkoły, zainteresowanie użytkowników, możliwość dostępu
użytkowników do innych bibliotek, zasobność zbiorów tych
bibliotek i inne czynniki środowiskowe, lokalne, regionalne.
Specyficzne potrzeby i oczekiwania czytelników
„szkolnych” są również podstawowymi czynnikami
wpływającymi na politykę gromadzenia zbiorów. Pokaźną część
nowego księgozbioru stanowią
lektury
dla uczniów kl. I-VI, nieomal kompletnie zakupione, a
także ostatni nabytek w wyposażeniu to bogata literatura związana z
najnowszymi
publikacjami o Rzeszowie.
Na wizualną stronę biblioteki szkolnej oczywiście wpłynął remont
szkoły, ponieważ z tej też okazji zostały zakupione nowe meble, a
miejsce, o które została powiększona przeznaczone zostało na
czytelnię, która w przyszłości zostanie doposażona w multimedia.
Biblioteka pełni bardzo dużą rolę w procesie edukacyjnym i
wychowawczym ucznia. Dlatego też podjęta została współpraca
naszej biblioteki z Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną nr
6 w Rzeszowie. Motywacją do podjęcia wspólnych działań był
spadek czytelnictwa wśród uczniów naszej szkoły, co
ilustrowały prowadzone statystyki. Można było u uczniów
zaobserwować trudności w opanowaniu bardzo ważnej umiejętności, jaką
jest czytanie ze zrozumieniem. We wrześniu każdego roku szkolnego
opracowany zostaje plan działań i terminarz kolejnych przedsięwzięć.
Wszystkie zaplanowane działania mają aktywizować uczniów do
działania na rzecz poprawy stanu czytelnictwa w naszej szkole.
Co roku organizujemy wraz z panią Elżbieta Siorek
ogólnopolską
akcję „Cała
Polska czyta dzieciom”. Nasi uczniowie zostali
wyróżnieni za aktywną pracę w bibliotece. W zamian za możliwość
uczestniczenia w zajęciach z edukacji czytelniczej podjęłam się
przygotowania inscenizacji z uczniami kl. II i V na imprezę
czytelniczą, na której odbyło się „pasowanie na czytelnika
przedszkolaków z osiedla Nowe Miasto”. Impreza ta miała
miejsce w dniu 02.06.2010 r. Podczas niej
uczniowie kl. II i V naszej szkoły
zainscenizowali „Przygody Jasia i Małgosi”. Ta
współpraca przyniosła wiele satysfakcji, zarówno Pani
dyrektor biblioteki M. Gulak, która obdarzyła naszą szkołę dużym
zaufaniem, powierzając zadanie współorganizowania imprez
czytelniczych. Dla uczniów również było to ogromne
wyróżnienie, że to właśnie oni mogli zaprezentować swój
repertuar wielu znamienitym, zaproszonym gościom. uroczystości, panu
dyrektorowi Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki w Rzeszowie,
panu J. Turkowi, paniom dyrektorkom przedszkoli z osiedla Nowe Miasto,
nauczycielom, szerokiemu gronu odbiorców. Program zaprezentowany
przez uczniów był dużą atrakcją. Wspaniałe kostiumy postaci,
rekwizyty, muzyka, taniec, gest to wszystko zafascynowało publiczność.
Efektem tej współpracy było również to, że
zaprezentowaliśmy godnie naszą szkołę w środowisku.
Podjęte działania pozwoliły na lepsze poznanie
zainteresowań czytelniczych uczniów. Zdobyte doświadczenia
pozwolą na udoskonalenie i rozbudowanie przyszłego planu
wspólnych działań.
opiekun biblioteki
Barbara Woźniak