Szkoła Podstawowa nr 9 w Rzeszowie
      35-314 Rzeszów       ul. Miła 58       woj. podkarpackie         tel/fax (17) 748 38 60   
e-mail:
sekretariat@sp9.resman.pl
                pracownia komputerowa: e-mail: pracownia@sp9.resman.pl
powrót do strony głównej

Audycja muzyczna Szkoły Muzycznej Yamaha

    
     9 lutego 2010 roku odbyła się druga audycja muzyczna dla klas I, II, III i IV, poprowadzona przez nauczycieli Szkoły Muzycznej Yamaha. Spotkanie dotyczyło przybliżenia uczniom wyglądu rzadko spotykanych instrumentów z całego świata i pokazu sposobu wydobywania z nich dźwięków. Muzycy prezentowali instrumenty m. in. z Australii, Kuby, Meksyku, Brazylii, Tybetu, Afryki. Charakterystyczne instrumenty australijskie to czurynga (ostrzegające przed niebezpieczeństwem), drumla, dżidża (instrument wykonany z drzewa eukaliptusowego wytoczonego w środku przez termity, wydający niski wibrujący dźwięk). Instrumenty kubańskie to shekeré (duże grzechotki wykonane z tykwy i nasion łzawicy lub koralików, używanych w religijnej muzyce kubańskiej), conga (bęben konstrukcji kubańskiej o beczułkowatym korpusie), kałbel (krowi dzwonek), bongosy kubańskie ( to po prostu połączone ze sobą dwa bębenki o jednakowej wysokości i różnej średnicy - maczo i hembra – chłopak i dziewczyna). Ciekawym instrumentem z Meksyku był kij deszczowy zrobiony z kaktusa, którego dźwięk imitował szum wody. Brazylijskie instrumenty to berimbau (składający się z kija, napiętej na nim struny, pudła rezonansowego, przytwierdzonego do kija koszyczka z ziarnami w środku, kamyka do zmiany tonacji i patyczka, którym struna jest uderzana) , agogo(drewniany dzwonek), brazylijski gwizdek do samby. Tybet reprezentowały rzeźbione talerzyki ze stopów metali, dzwonek oraz śpiewające misy. Na kontynencie afrykańskim królują kalanga (bęben w kształcie klepsydry), kalimba (zrobiony ze skorupy żółwia, dający ciepły, przyjemny dźwięk) oraz charakterystyczne spódnice, zrobione z drzew kakaowca, które podczas tańców przywiązuje się do bioder, rąk i nóg. Muzycy pokazywali jak grać na tych wszystkich instrumentach, a także zachęcali uczniów do czynnego udziału w zajęciach poprzez możliwość gry na nich.

Elżbieta Siorek
wychowawca kl.II