9 lutego
2010 roku odbyła się druga audycja muzyczna dla klas I, II, III
i IV, poprowadzona przez nauczycieli Szkoły Muzycznej Yamaha. Spotkanie
dotyczyło przybliżenia uczniom wyglądu rzadko spotykanych
instrumentów z całego świata i pokazu sposobu wydobywania z nich
dźwięków. Muzycy prezentowali instrumenty m. in. z Australii,
Kuby, Meksyku, Brazylii, Tybetu, Afryki. Charakterystyczne instrumenty
australijskie to
czurynga
(ostrzegające przed niebezpieczeństwem),
drumla,
dżidża
(instrument wykonany z drzewa eukaliptusowego wytoczonego w środku
przez termity, wydający niski wibrujący dźwięk). Instrumenty kubańskie
to
shekeré (duże
grzechotki wykonane z tykwy i nasion łzawicy lub koralików,
używanych w religijnej muzyce kubańskiej),
conga (bęben konstrukcji kubańskiej
o beczułkowatym korpusie),
kałbel
(krowi dzwonek),
bongosy kubańskie
( to po prostu połączone ze sobą dwa bębenki o jednakowej wysokości i
różnej średnicy - maczo i hembra – chłopak i dziewczyna).
Ciekawym instrumentem z Meksyku był
kij
deszczowy zrobiony z kaktusa, którego dźwięk imitował
szum wody. Brazylijskie instrumenty to
berimbau
(składający się z kija, napiętej na nim struny, pudła rezonansowego,
przytwierdzonego do kija koszyczka z ziarnami w środku, kamyka do
zmiany tonacji i patyczka, którym struna jest uderzana) ,
agogo(drewniany dzwonek),
brazylijski gwizdek do samby. Tybet reprezentowały rzeźbione
talerzyki ze stopów metali,
dzwonek oraz
śpiewające misy. Na kontynencie
afrykańskim królują
kalanga
(bęben w kształcie klepsydry),
kalimba
(zrobiony ze skorupy żółwia, dający ciepły, przyjemny dźwięk)
oraz charakterystyczne
spódnice,
zrobione z drzew kakaowca, które podczas tańców
przywiązuje się do bioder, rąk i nóg. Muzycy pokazywali jak grać
na tych wszystkich instrumentach, a także zachęcali uczniów do
czynnego udziału w zajęciach poprzez możliwość gry na nich.
Elżbieta Siorek
wychowawca kl.II